Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Danstidningen 5/2020 om ett långsamt uppvaknande dansliv men också om historiska avantgardistiska experiment

2020-10-21

Nu vaknar dans- och teaterlivet upp, efter en sommar med få föreställningar och många restriktioner.
Något som tycks ha blivit alltmer aktuellt under nerstängningen är frågor kring våra tilltagande ensamma stunder framför datorer, läsplattor och smartphones. Hur är det med vår alltmer uppkopplade tillvaro? Vilka är de algoritmer som styr vår tid? Var börjar och slutar människan och hur manipuleras och hypnotiseras hon av tekniken? Många av oss tänker inte på att vi redan umgås med robotar dagligen, som automatiserade svarare per telefon. Allt fler koreografer inspireras av robotvärlden och dess automatiska lite tafatta rörelser, som exempelvis Robin Jonsson med sin lilla robot Alex.
Tack vare nätet har vi ändå överlevt och hållit kontakt och kunnat arbeta och se filmer. Ett fynd är Lil’Buck Real Swan, Jookin-mästaren från Memphis som kombinerar tåspetsdans och hip hop.
Vi väljer också att fortsatt rikta sökljuset mot danshistorien. Dansmuseet i Stockholm slår upp portarna för sin utställning om Svenska Baletten den 25 oktober, precis 100 år efter premiären på deras första föreställning på Théâtre de Champs Elysées i Paris. Arbetet med utställningen har lett till många nyupptäckter kring det vågspel som detta avantgardistiska projekt gav sig ut på. Under sin 5-åriga glanstid turnerade Svenska Baletten världen runt och var den tredje viktigaste permanenta ensemblen i Paris
efter Parisoperans och Opéra Comiques traditionella ensembler.
Svenska Baletten är känd som efterföljare till Ballets Russes. Mindre känd är Svenska Balettens egen efterföljare 50 år senare, Nya Svenska Baletten i Göteborg. Denna västliga dansrevoution var delvis inspirerad av 70-talets radikalism, men också en protest mot kulturföraktet mot så kallad ”finkultur” som på den tiden fanns hos vänstern. Nya Svenska Baletten fick tyvärr ingen längre livslängd, men en fortsättning på experimenten blev ändå Ulf Gadds och Sven-Erik Goudes uppmärksammade dansteater-föreställningar på Stora Teatern under de följande åren.
Den dansmedicinska serien om hur du bygger upp muskler som är viktiga för dansen har nu med sitt 10:e avsnitt nått till ryggen, där vi har muskler som är viktiga att träna för de flesta av oss.
Magi, illusion och trolleri – här startar vi träning som snarare gäller småmuskler och mim. Vi börjar med lite om filosofin i scensikt trolleri.
Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser