Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 25 oktober 2020

När materian kommer till livs

2020-10-16

Fakta:

Namn: Vibrant Matter
Koreografi: Sophia Mage.
Regissör: Dramaturg: Quim Bigas Bassart
Filmare: Fotograf: Laura Rathschau
Musik: Ljudkunst: Søs Gunver Ryberg
Ensemble: Dansare: Charlotte Petersen, Sophia Mage, Hilde Ingeborg Sandvold, Klara Utke Acs, Ljusdesigner: Rune Abro, Michel Winckler-Krog och Hackstage Kostumedesigner och visuel konst: Laura Rathschau
Plats: Kulturhuset Volyme, Köpenhamn
» https://kph-volume.dk/da/

Det är högt i tak i de gamla spårvagnsstallarna som ligger på gränsen mellan stadsdelarna Vesterbro och Sydhavnen i Köpenhamn. Rummet är vackert och rått. Här är höga portar, rundbågefönster, synliga stålkonstruktioner och rå cement på golvet. Spårvagnsstallarna som i Köpenhamn kallas för Remisen är ett spännande rum för många slags aktiviteter och fungerar nu som kulturhus med det trista och överdrivet smarta namnet Volume. Tänk om de också kunde sätta upp en namnskylt på dörren, så att det vore lite lättare att hitta dit.
Under ett par dagar var Volume spelplats för föreställningen Vibrant Matter, som kan ses som en visualisering av livets uppkomst på vårt klot. En visualisering av hur stoffet eller materien tar form och blir levande. Verkets fyra dansare sitter i en sandhög, som badar i gyllene morgonljus. Vaggande från sida till sida, som om de fortfarande befinner sig i urhavet, sitter de och gör obegripliga gutturala ljud. De är som odefinierade väsen, som precis har dykt upp ur modershavet och utvecklat sig från en existens som encelliga organismer till flercelliga. Dansarnas strupljud backas upp av filmisk ljuddesign. I den anar man hur något spricker, öppnar sig och rör sig. Våldsamma naturkrafter i ett kraftspel runtom de fyra organismerna i detta livets morgonstund.
Kostymerna kännetecknas av en lager på lager-design, samma princip som finns på fiskfjäll, eller hos reptiler och andra av planetens tidigare djurarter. Långsamt börjar de fyra varelserna att röra sig och inta det stora tomma rummet med sina karga sandhögar som den enda rekvisitan. Landskapet är således naket och tomt – och enbart hemvist för de mest hårdföra existenser som nöjer sig med det lilla. I en flott slowmotion-koreografi kommer organismerna till livs och det är som om de muterar inför ögonen på publiken, som nästan blir vittenen till självaste evolutionsprocessen. Längre fram blir rörelserna mer vilda och våldsamma, som om dessa fyra väsen inte kan kontrollera den utveckling de genomgår. Organismerna är med om en rasande förändringsprocess och långsamt börjar de att interagera, först tillfälligtvis och klunsigt men senare mer medvetet och samstämt.
Idén bakom Vibrant Matter är fin, dansarna är skickliga, men användningen av det unika rummet kunde ha gjorts bättre. I programskriften beskrivs Vibrant Matter som en ”ljud- og ljusinstallation”, och rummet med dess industriella look är som gjort för en avancerad och fantastisk fin ljusdesign. Men dessvärre finns det nästan bara tre små neonrör och lite laserljus i föreställningen, så det verkar vara lite för snålt och sparsamt i det jättelika rummet.
Ljuset som något fundamentalt för allt liv. Ljuset, borde ha mer plats och styrka i en föreställning, som iscensätter livets uppkomst och utveckling. Rummets imponerande akustik används heller inte till fullo med verkets lite dämpade ljudeffekter. Mer buller och bång skulle ha passat in i den här föreställningen och i de gamla spårvagnsstallarna som ju faktiskt har fått namnet ”Volume”.

Föreställningen visas till och med 17 oktober

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser