Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 25 oktober 2020

Dystopi med hopp om förändring

2020-10-09

Fakta:

Namn: Transit
Koreografi: Tero Saarinen
Filmare: Videokonst: IC-98
Musik: Sebastian Fagerlund
Ensemble: Skånes Dansteaters ensemble, Malmö Operaorkester med dirigent David Björkman
Plats: Malmö Opera, Urpremiär 3 oktober spelas till och med 1 november 2020
» https://www.skanesdansteater.se

Transit är ett samarbete mellan Skånes Dansteater, koreografen Tero Saarinen och kompositören Sebastian Fagerlund, båda från Finland, som haft urpremiär på Malmö Opera 3 oktober.
En dansföreställning om biologisk mångfald och klimatkrisen med konstnärsduon IC-98:s gigantiska videoverk som ser ut som en magisk cirkel-eller är det ett hål i ozonlagret? En dynamisk föreställning med apokalyptiskt mörker vilket understryks av musik, ljud, ljus och den strikt inåtvända koreografin där dansarna som kollektiv rör sig nära scengolvet, närmast kryper eller rullar runt, vill skydda sig i kamp mot mörkret, i skyddslösa kostymer av tunt tyg med luftiga kjolar.
Det är kreativ kraftfull koreografi som paradoxalt nog gestaltar kraftlöshet i kollektiva rörelsemönster mixat med duetter och solon där en manlig dansare får sin kjol att flaxa till sitt upproriska solo, mot tidsandan.
Första delen av Transit till Fagerlunds musikaliska triologi, Drifts, är det tyngsta i sitt musikaliska uttryck av sakernas tillstånd, tillsammans med Saarinens kongeniala koreografi skapar maximal dystopisk stämning av erosion och förstörelse. Efter paus blir det annorlunda då mörkrets bryts av tunna ljusslingor samtidigt som dansarna skapar sitt eget, inre ljus och snabba kast med ljus på enskilda dansares armar, fötter och annat, som närbilder i en film. Dansen växlar mellan olika perspektiv, här i slutet av föreställningen, från rädslan i första akten till hopp om nya möjligheter för framtiden.
I slutet av föreställningen ställer sig alla dansarna med uppsträckta armar och händer med fingrarna maximalt utsträckta i motljus, som gör varje finger extremt tydligt. Gesterna kan tolkas på olika sätt (Stopp! eller: Jag ger upp! eller: Jag vädjar! ) – intensiteten stiger över den stora scenen alltmedan den sceniska desperationen tycks sjunka, och förhoppningarna om en bättre framtid öka, sekund för sekund.
Nitton dansare från Skånes Dansteater fyller scenen med energi inför oss femtio personer i publiken medan Malmö Operaorkester inte spelar i orkesterdiket utan i ett rum längre bort i operahuset, vilket skapar viss tomhet. Samtidigt, mycket positivt att Skånes Dansteater kan ta plats på scen igen, och göra sitt viktiga arbete för oss alla.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser