Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 25 oktober 2020

Vem sitter inne med sanningen?

2020-10-01

Fakta:

Namn: Hela sanningen, En dansföreställning för 6-9 åringar
Koreografi: C:A dans- Carolina Bäckman och Andrea Deres
Musik: Musik och ljud: Mikkel Gemzoe, Voice Over: Miranda Grundemar
Ensemble: C:A dans- Carolina Bäckman och Andrea Deres, Dramaturgi: Sara Hamming Scenografi och kostymdesign: KasperSophie- Kasper Hansen och Sophie Belin-Hansen Ljusdesign: C:A dans i samarbete med scenograf och teknisk produktionledare.
Plats: Dansstationen i Malmö 27/9 2020

I vår tid av ständigt pågående nyhetsflöde från olika håll där så kallade fake news och alternativa fakta blivit populära uttryck för att undvika sanningen är det utmärkt bra att det blir premiär på en dansföreställning om saken. Föreställningen Hela sanningen, med koreografi och dans av C:A dans- Carolina Bäckman och Andrea Deres på Dansstationen i Malmö, för en ung publik mellan 6-9 år och deras föräldrar handlar om detta.
Precis som i Well lit, som varit på gästspel på Dansstastionen i augusti får vi i programmet se de två dansarna med varsin ansiktshalva bilda precis som i Ingmar Bergmans mest berömda film, Persona ett gemensamt ansikte. Temat i Well lit var identitet, således kongenialt att precis som i filmen gestalta temat i Hela sanningen som givetvis är sanningen, vilket också korresponderar väl med Bergmans film.
Den första stora utställningen om Bergman (år 2010, några år efter hans bortgång 2007) fick namnet Sanning och lögn,vilket retade många besökare i Berlin, dock inte mig som uppskattade denna utställning, som jag kommer att tänka på när jag ser Hela sanningen.
Föreställningen berör och undersöker det komplexa begreppet, börjar med att de två dansarna i vita kostymer och grå tröjor rör sig runt
på golvet nedanför scenen i nära kontakt med den unga publiken, ställer de viktiga frågorna: Vad är sanning för dig? Sitter sanningen i kroppen? Vem vet sanningen? Vad är skillnad mellan en saga och en lögn? samtidigt som de fysiskt vrider sig hit och dit, tar in frågor och svar, i sina kroppar och dans, vilket skapa stark energi över scen och salong.
Det är en dansföreställning som blir till en reflektion över begreppet sanning, och en koreografisk och verbal dialog mellan dansare och publik, där dansarna gestaltar frågorna på fysiskt och emotionellt sätt. De vänder ut och in på språk och ord, på dans och kropp i livfull kontakt med publiken. Alltsammans sker både på lek och med allvar, såväl strikt som utagerande. Det är ett tätt samarbete mellan nyfikenhet och uppriktig oro: För hur ska vi få svar på våra frågor om sanningen? Hur kan man förhålla sig till begreppet?
Själv har jag studerat praktisk filosofi vid Lunds universitet, det ämne som trots namnet var det mest teoretiska jag läst på humanistiska fakulteten. Dock minns jag tre teorier om sanning: korrespondensteorin: att det stämmer med verkligheten, koherensteorin, utsaga samstämmig med andra utsagor, pragmatism, förmåga att ”arbeta väl”,livsbefrämjande. Inte så enkelt att ta till sig dessa klassiska teorier i dagens läge.
I C:A:s dansföreställning pågår en lekfull och allvarlig undersökning av begreppet sanning, på ett livsbejakande vis, som slutar med att dansarna frågar oss i publiken om vi vill vara med i föreställningen, ställa oss och följa med i dansens alla rörelsemönster, diskutera frågor om sanningen på olika sätt, där barnen svarar rappt, filosofiskt och roligt på dansarnas frågor i en ovanlig dialog om sanningen, frågor som stannar kvar hos publiken, efteråt

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser