Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Det gudomliga förvandlat till mänsklig sårbarhet

2020-09-16

Fakta:

Namn: https://inkonst.com/event/frederic-gies-warriors-chiron-aries-recital-1/
Koreografi: Frédéric Gies
Musik: Orginal soundtrack/musik: Fiedel
Ensemble: Dans: Frédéric Gies, Disa Krosness, Julia Plawgo, Andrea Svensson, Ljus: Thomas Zamolo Kostym: Grzegorz Matlag
Plats: Inkonst i Malmö

I grekisk mytologi var Chiron en kentaur (halvt människa, halvt häst) som skadats svårt av en förgiftad pil, ett sår som aldrig blev läkt, orsakade stor skada och förstörde hans liv.
Han var odödlig men bad gudarna att förändra hans status och bli dödlig, som en vanlig människa.
I astronomi har Chiron klassats som en planet som upptäcktes 1977, kan även definieras som komet och asteroid. ( Chiron var den första upptäckta småplaneten i vårt yttre solsystem av en grupp som man idag kallas centaurer). I astrologi uppfattas Chiron som ”den sårade helaren” som representerar sårighet och förmåga att läka, individuellt och kollektivt.
Inspirerad av denna mytologi, astronomi och astrologi med sina figurer har koreografen och dansaren Frédéric Gies skapat dansföreställningen Warriors: Chiron in Aries, recitel nr 1 för att kanalisera krigaren, uttrycka sårbarhet och motståndskraft, till dov, vibrerande techno-musik av tyske DJ:n Fiedel som fungerar oerhört väl tillsammans med detta ovanliga drama där dansen uttrycker motstridande känslor på dynamiskt sätt.
På Inkonsts stora scen tar dansarna plats, barfota vilket ger extra närvaro, i rembrandtskt ljusdunkel, i solo och gruppdynamiska möten, långa solon, kortare dans tillsammans, som skapar viljestyrka och en gemensam motståndskraft.
De kvinnliga dansarna gestaltar olika sinnestillstånd, med stark intensitet som kan ta oväntade vändningar. Gies med sin mix av balett och annan scenkonst i sina solon fyller scenen med viss ambivalens, utstrålar både makt och sårbarhet och håller händerna mot sitt huvud, som en klassisk grekisk filosof inför de stora existentiella frågorna.
Det är en dramatisk dansföreställning med melankolisk undertext där de kvinnliga dansarna i stor utsträckning tar scenen i besittning och varierar emotionella rörelser från utåtriktad energi till frustration eller fysisk-psykisk nedstämdhet.
Mot slutet sker det med starka sceniska uttryck, till briljant techno-musik med touch av Berlin, som verkligen gestaltar sårbarhet och djärvhet på egensinnigt vis.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser