Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 15 juli 2020

En saga med lyckligt men eftertänksamt slut

2020-06-17

Fakta:

Namn: Askepot (Askungen
Koreografi: Jurij Possochov
Regissör: Per Lundsgaard, assisterad av Tori Cooper
Musik: Oh Land (Nanna Øland)
Ensemble: Pantomimeteatrets Balletkompagni, Scenografi: Dronning Margrethe II
Plats: Pantomimeteatret, Tivoli, Köpenhamn
» https://www.tivoli.dk/da/kultur+og+program/tivoli+ballet+teater

Äntligen fick Tivoli i Köpenhamn lov att öppna efter att ha tvingats hålla stängt på grund av COVID-19.
Den 8 juni kunde Tivoli öppna portarna för sommarsäsongen 2020 med flera månaders försening. Det blir inte någon riktig sommar i Köpenhamn utan Tivoli och Pantomimeteatrets trevliga dansföreställningar. Pantomimeteatret med sitt balletkompani visar nämligen dansföreställningar och pantomimer, när alla andra teatrar har sommarlov. Och den här sommarstängningen har ju som bekant varat ovanligt länge i år.

Pantomimeteatret bjuder på en nypremiär av baletten Askepot (Askungen) med koreografi av Jurij Possochov, musik av Oh Land och scenografi av Dronning Margrethe II. De tre stod även bakom helaftonsballetten Snedronningen (Snödrottningen) på Tivolis stora koncertsal i december, men det mer beskedliga formatet på Pantomimeteatrets lilla scen passar dem och balettkompaniet mycket bättre.

I Askepot skapar de tre konstnärerna en fin helhet tillsammans. Oh Lands rytmiska popmusik, där till och med en spinett kan höras, inbjuder till en skojfrisk koreografi, som Jurij Possochov fyller med en överdådig koreografisk vokabulär med steg från både balett, street og showdans. De blå fåglar, som hjälper Askepot med balklänningen, gör stor succé med sina skojiga hopp, fladdrande vingar och pickande huvuden. En fågelkoreografi som är mycket underhållande och talar till alla i den blandade publiken som består av både barn och vuxna. Drottningens festligt färgglada kostymer gör sig också fint på scenen, och blir nästan till ett livligt tecknat serieuniversum.

Som i alla goda sagor kan Askepot tolkas in i vår egen samtid, där klimatet, naturen samt det mänskliga resursutnyttjandet och girigheten spelar en central roll i våra medvetanden. Askungen kan istället ses som en företrädare för det alternativa, gröna och hållbara. Man kan tolka henne som varandes i harmoni med naturen, for att hon är vän med djuren och inte ser sig själv som deras härskare. Därför hjälper de också henne i nödens stund.Utan fåglarnas hjälp med balklänningen, smyckena och de betydelsefulla skorna, skulle hon aldrig ha kommit till balen och mött sin prins. Hon är inte påflugen eller försöker tilltvinga sig något som hon inte är berättigad till, så som styvsystrarna försöker göra, när de försöker pressa ner sina stora fötter i skon som prinsen kommer med. De är till och med villiga att stympa sina fötter för att få mindre skonummer, så att skon passar och att de därmed kan få den eftertraktade prinsen.
Kanske detta kan vara en syrlig kommentar till vårt numera överdrivna bruk av plastikkirurgi?
Tidens devis verkar ju vara att med ett perfekt utseende kan man få allt som man begär. Utseende går före utbildning.

På kvällen för nypremiären dansade Natsuka Abe Askungen. Ett band i hennes klänning lossnade och hotade att lägga krokben för henne. Först när hon hade bytt klänning kunde vi i publiken, inklusive Dronningen, slappna av och njuta av dansen utan fruktan för ett farligt fall. Samtliga dansare får väldigt mycket ut av sina roller, såväl stora som små. Tori Cooper är hysteriskt kul som en av de bortskämda styvsystrarna. Bortskämd, självgod och högmodig för hon sig som en av vår tids egenhändigt iscensatta SoMe-stjerner (???Youtubers???). Laurie Nielsen är minst lika skrattretande som styvmodern som gärna vill få in en fot på slottet och lägga an på den fjantiga ceremonimästaren, Tommy Edvardsen, som försöker att hålla på de korrekta formerna under hovbalen.

“Tror du på eventyr”? (Tror du på sagor?) sjunger Oh Land (Nanna Øland) i föreställningen. om man kan svara ja på den frågan, kan Askepot absolut rekommenderas till hela familjen. Det är en enormt underhållande dansföreställning, som erbjuder möjligheter att skratta bort Corona-tristessen – i varje fall tillfälligt. Som all god konst manar den också till eftertanke.

Till skydd mot att smitta varandra satt vi bara tre personer på varje bänk som är uppradad framför Pantomimeteatret som är en utomhusteater, och publiken sitter alltså ute i det fria under bar himmel. De som kände varandra kunde sitta tätare. Dessutom pågår inga koncerter på Tivoli, vars promenadorkester brukar locka tusentals personer till den så kallade ”plænen”, eller planen, den öppna platsen mitt i Tivoli. Det var gott om plats i hela ”haven”, alltså Tivolis hela parkområde. Det finns inga turister, men däremot finns det handsprit överallt och de anställda bär beskyddande visir. Tivoli räknar med ett inkomstbortfall på 20 % och 440 anställda har varslats om uppsägningar.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser