Artificiellt ljus i tunneln
När kommer vi ut på andra sidan? Och hur ser världen ut då? Men framför allt, hur tar vi vara på varandra och allt omkring oss till dess?
Många stora scener går online under krisen, många sitter såväl med skärmar som ljudböcker när det gäller att inte vara ute och hänga på barer. När vår egen folkhälsomyndighet förbjöd barhäng kom en följdfråga från en journalist ifall dans var tillåtet. Svaret löd: ”När barserveringen försvinner så kommer nog dansen att ebba ut”
Här vill vi i alla fall erbjuda upplevd dans. Danstdningens tangoskribent har tillåtit oss att publicera några dikter om upplevelser och undervisning i Buenos Aires.
Vi har en del att berätta om vad som kunde ses innan teatrarna stängde. Vid sista balettföreställningen på Kungliga teatern visades verk av de tre världsnamnen Jírí Kylián, Ohad Naharin och Mats Ek. Den sistnämnda som snart blir 75 är intervjuad med fokus på alla duetter han har skapat enligt solo-för-två-modellen.
I Paris fanns en föreställning av (La) Horde, tillsammans med electropop-musikern Rone. A room vith a View handlar om hur massan gör uppror mot en galen världsordning.
Vi har gjort en tur norröver och rapporterar om verksamheter i norr, inte bara Dans i Nord, men också om den unga samiska koreografen Liv Aira i Jokkmokk. Vi har också varit i Trondheim och sett föreställningen Olbmot/Folk av Beaivváš – Den samiska nationalteatern som bland annat handlar om rasistisk forskning på 1930-talet riktad mot den samiska minoriteten.
Kolben Dance har givit sitt verk Silence på Suzanne Dellal Center i Tel Aviv om hur vi förhåller oss till tysnad via kroppslig självsensur och hejdade stammande rörelser. Också ett verk som verkar förebåda pandemin.
Konsterna måste få utövas och yttrandefriheten ska upprätthållas. Kan virtuella tekniker, robotar och hologram öppna nya möjliga världar som hjälper oss vidare under extrema förhållanden när det analoga samhällslivet stängs ner. Kan ensamma dansare upprätthålla träningen med sin lärare eller repetera in något med kollegorna online? Och vad kommer själva pandemin att lära oss?
Ann-Marie Wrange