Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 29 februari 2020

Vilt virtuosa steg

2020-01-16

Fakta:

Namn: Ballet de Luxe: Ballo della Regina, August 2.0, Raymonda
Koreografi: George Balanchine, Dinna Bjørn och Nikolaj Hübbe, Nikolaj Hübbe, efter Marius Petipa
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater, Gammel Scene, Köpenhamn
» https://kglteater.dk/

Det är ett flott, virtuost och lättillgängligt program, som Den Kongelige Ballet denna säsong presenterer under överskriften Ballet de Luxe. Det är ett väl sammansatt och stilistiskt varierat program, som ger en fin inblick i den klassiska och neoklassiska balettens steg och visar såväl nya som kända verk.
Med gnistrande intensitet öppnar programmet med Balanchines ekvilibristiska neoklassiska balettpärla Ballo della Regina från 1978, som Den Kongelige Balett nu för första gången har på repertoaren och mycket lämpligt även ska dansas på festföreställningen till Dronning Margrethes 80-års födelsedag. Och Ballo della Regina är i sanning en dronning värdig.
Till balettmusik från Verdis opera Don Carlos har Balanchine med sin känsla för musikalitet koreograferat de mest raffinerade, uppfinningsrika och tekniskt utmanande stegkombinationer, man kan föreställa sig och därtill i ett våldsamt tempo. Vackert skapar de kvinnliga kårdansarna och solisterna formationer kring balettens centrala solopar med soloballerinan som den absoluta mittpunkten i sin avancerade tåspetsdans inklusive hopp på tå.
I premiärlaget var Holly Dorger en strålande och välregisserad soloballerina med Jonathan Chmelensky som en elegant hoppande partner. Det är heller igen mindre än Merrill Ashley, som Balanchine ursprungligen koreograferade solopartiet till, som tillsammans med Stacy Caddell har varit i Köpenhamn och iscensatt Ballo della Regina.
Som en fin kontrast till Balanchines kvinnovärld är det uteslutande mansdansere på scenen i Dinna Bjørns och Nikolaj Hübbes nya Bournonville-inspirerade kreation August 2.0. Med udgangspunkt i Bournonvilles fantastiska stegskolor har koreograferna skapat en mycket lyckad och stramt koreograferad abstrakt balett till musik av Niels W. Gade, där stegen fokuserar på Bournonvilles unika och krävande koreografiska språk. Blandt de 15 mansdansarna var det bland annat ett rent nöje att se den unga Emerson Mooses fina känsla för Bournonville-stilen som solist tillsammans med garvade Bournonville-dansare som Jón Axel Fransson och Alexander Bozinoff.
Härligt och tjusigt avslutas Ballet de Luxe med tredje akten ur Petipas bravurballet Raymonda (1898) i Hübbes och Hudsons praktfulla uppsättning från 2017. I Söndags var det inte bara solodansarna Caroline Baldwin och Gregory Dean, som briljerade som brudparet i balettens virtuosa ungerska divertissement. Der var fina och säkra prestationer längs hela linjen. Under ledning av dirigenten David Levi blev det hela programmet igenom spelat med geist av Det Kongelige Kapel.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser