Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 25 oktober 2020

Tre solida smakprov på sprudlande balett

2020-01-16

Fakta:

Namn: Ballet de Luxe
Koreografi: George Balanchine, Dinna Bjørn och Nikolaj Hübbe, Nikolaj Hübbe, efter Marius Petipa
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater, Gammel Scene, Köpenhamn
» https://kglteater.dk/

Den Kongelige Ballet startar år 2020 med ett tredelat program, Ballet de Luxe, som är som ett glas bubblande champagne, en ren whiskey och ett glas torr sherry.
Balettprogrammets första del är George Balanchines Ballo della Regina (1978), som aldrig tidigare har funnits i Den Kongelige Ballets repertoar. Nu har Det Kongelige Teater satt upp verket för att det ska ingå i en kommande festföreställning med anledning av Dronning Margrethes 80-årsdag i april. Inte bara verkets titel är passande för en kunglig födelsedag, även själva dansen samt Giuseppe Verdis musik passar väl för en hyllning till en balettälskande dronning. Ballo della Regina med sjutton kvinnor och en man är nämligen ett festligt fyrverkeri av steg, piruetter och hopp. Med högtlyftade steg framträder dansarna som om de vore ett helt kavalleriregimente, som paraderar och rider i komplicerade mönster och formationer. Som champagne bubblar Balanchines verk av glädje och berusar synintrycken. I spetsen for de dansande festligheterna finns Holly Dorger, och som alltid är hon som en fontän av kraft och glädje.
Föreställningens andra del August 2.0 av Dinna Bjørn och Nikolaj Hübbe är en hyllning till August Bournonville. De två koreograferna har satt samman steg ur den gamle mästarens balettskole-övningar på ett nytt och annorlunda vis. Resultatet är ett modernt abstrakt verk, som är fint och närapå meditativt att se. Här handlar det bara om de rena råa stegen, det är som ren whisky for själen. Vill man hellre se Bournonville på ett mer gammeldags och berättande vis, blir det nypremiär på Et Folkesagn senare under säsongen.
Femton herrer deltar på scenen i August 2.0. Alexander Bozinoff, Jón Axel Fransson står i spetsen tillsammans med kårdansare Emerson Moose, som gör de blixtsnabba stegen riktigt fint med graciöst rundade armar.
Kostymerna i mörkgrå och gröna färger är designade av tidigare solodansare Kristoffer Sakurai. Han har skapat några väldigt enkla, men eleganta heldräkter med svarta kantband. Dräkternas svarta band framhäver de vertikala linjerna i Bournonville koreografi, där det ranka och himmelssträvande uttrycket förstärks. Thomas Bek Jensen står för det härliga, disiga ljuset, som faller mjukt över dansarna samt den vackra siluettartade ljussättningen, som säkerligen utgör en vänlig hälsning till Harald Landers verk Etudes.
August 2.0 är en njutningsfull hyllning till den gamla mästaren August Bournonville, att verket dock inte upplevs lika festligt som Balanchines Ballo della Regina beror på Niels W. Gades ganska bleka och karaktärslösa musik, där det inte händer så mycket som hos Verdi.
Om man under loppet av de två första delarna av Ballet de Luxe saknar den mer traditionella scenografin från en klassisk balettföreställning, så får man det i hög grad i programmets tredje och sista del. Det avslutas nämligen med den överdådiga tredje akten ur Marius Petipas Raymonoda i Nikolaj Hübbes tolkning från 2017 med pompös scenografi av Richard Hudson samt musik av Aleksandr Glazunov. Det är old school som ett glas torr sherry.
I Raymonoda bjuds det på paraderande dans med klassiska balettsteg i kombination med steg från ungerska folkdanser. I spetsen för det extravaganta scenerierna står Caroline Baldwin och Gregory Dean iförda Richard Hudsons kostymer, som även de är inspirerade av ungersk folklore. Detta utgör en överdådig avslutning av ett solitt balettprogram, men klarast lyser den gnistrande Ballo della Regina.

FAKTA
Ballet de Luxe
Den Kongelige Ballet

Ballo della Regina
Koreografi: George Balanchine
Musik: Giuseppe Verdi
Kostumer: Ben Benson
Lysdesign: Ronald Bates

August 2.0
Koreografi: Dinna Bjørn och Nikolaj Hübbe
Musik: Niels W. Gade
Kostumer: Kristoffer Sakurai
Lysdesign: Thomas Bek Jensen

Raymonda – 3. akt
Koreografi: Nikolaj Hübbe, efter Marius Petipa
Scenografi och kostumer: Richard Hudson
Lysdesign: Giuseppe di Iorio

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser