Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 01 juni 2020

”Det finns bara ett sätt att bekämpa makten – överlev den”

2019-12-07

Fakta:

Namn: Brecht i mörka tider
Författare: Sven Boräng och Henrietta Hultén Dikter: Bertolt Brecht
Musik: Sören Huss
Ensemble: Malmö stadsteaters ensemble, Scenografi: Benjamin la Cour Kostym: Paola Billberg Johansson Mask: Åsa Trulsson
Plats: premiär på Hipp november 2019
» https://www.malmostadsteater.se/arkiv/t-malmo-stadsteater-1920/brecht-i-morka-tider

Skådespelaren Sven Boräng står på Malmö stadsteaters stora scen Hipp och berättar om dramatikern och poeten Bertolt Brecht framför en ridå som egentligen aldrig öppnas under föreställningen- utom under ett kort ögonblick.
Är det en symbolisk outsiderposition för en författare som gjort succé med satirisk samhällskritik i Tolvskillingsoperan (1928), samtidigt provocerat sina motståndare och några år senare lämnat sitt hemland?
Det är dessa femton år som flykting som fokuseras i Brecht- i mörka tider, en föreställning om författaren som var mest produktiv när det var som svårast.
Föreställningen med nyskriven musik till Brechts dikter är ett annat sätt att berätta om dramatikern och poeten än det förväntade om episk teater, Verfremdung (distansering), dialektiskt förhållningssätt, som Brecht förnyat teaterkonsten med.
Här är det melankolisk stämning som dominerar när Brecht lämnar Tyskland strax före tredje riket 1933 kom till makten. Först kom han till Danmark, sedan Sverige och USA, Hollywood. En poetisk road-movie gestaltas med minimalistiska uttryck av Sven Boräng med diktläsning och sång, ackompanjerad av Annika Bjelk på den smala scenen. Skådespelaren står på scen med mikrofon eller filmkamera som används när bilder skall visas eller när berättelser iscensätts. En gång lägger han sig ner på golvet och läser en dikt och får kontakt med publiken via filmkameran. I slutet sätter han sig inuti vad som ser ut som en stor koffert eller kanske en mycket trång tågkupé och läser en dikt, på väg. En nyskapande gestaltning av att vara på flykt, på Brechts tid strax före och under andra världskriget, med tvära kast mellan svart humor och politisk kritik beträffande svensk undfallenhet gentemot tredje riket finns i pjäsen Järnet som även tar upp existentiella frågor på olika sätt.
Ett klipp ur en dokumentärfilm i föreställningen visar hur Brecht kallas till ett utskottsförhör för ”oamerikansk verksamhet” och riskerar tre års fängelse. En av hans dikter översatt till engelska, läses upp och han blir tillfrågad om han har skrivit den. Nej, jag skrev den på tyska, svarar han och skratt hörs i rättegångssalen.
Dagen efter lämnar han USA, efter att ha tillbringat sex år i Hollywood.
När Sven Boräng berättar att Brecht återvänder till det delade Tyskland och får en egen teater i Öst-Berlin, Berliner Ensemble, öppnas ridån för första gången under föreställningen. Men strax stängs den igen.
Brecht- i mörka tider är en intensiv och stark föreställning som väcker nyfikenhet och fler frågor.

PS:
När det blev folkligt uppror mot DDR på 1950-talet skrev Brecht en pamflett, att makthavarna borde upplösa staten och skaffa sig ett annat folk – ett exempel på civilkurage som inte är med i föreställningen.
På Berliner Ensemble spelades Die Massnahme, som varit förbjuden både i tredje riket och i DDR, först efter Berlinmurens fall, en minnesvärd föreställning som visar hur aktuell Brecht är, nu som då.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser