Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 16 september 2024

Ett tivoli för annorlunda upplevelser

2019-10-20

Fakta:

Namn: Proxy
Koreografi: Martin Forsberg
Musik: Kompositör och ljuddesigner: SØS Gunver Ryberg
Ensemble: Norrdans: Dansare: Rebecka Berchtold, Tomáš Červinka, Sam Huczkowski, Nastia Ivanova, Seung Hwan Lee, Chang Leo Liu, Jade Stenhuijs, Leila Verlinden, Scenograf, ljus- och kostymdesigner: Chrisander Brun
Plats: Världspremiär: 5 oktober 2019 i Härnösand
» https://norrdans.se

Föreställningen Proxy börjar redan i foajén där det pågår olika upptåg. Genom en sinnrik låda med speglar kan varje besökare, en i taget, plötsligt magiskt få på sig ett par fantastiska ormskinnsstövlar. De behöver bara sticka ner huvudet under en duk och titta ned i en spegel och röra på fötterna. Även om de har sina vanliga skor på sig, ser de ett par snofsiga ormskinnsstövlar röra sig som om de vore deras egna fötter.
Det är ett gammalt magiskt trick som kallas Peppers Spöke, ofta använt under trolleriföreställningar. Det är någon annan som har stövlarna på sig och imiterar dina fotrörelser, men så ser det inte ut från din egen synvinkel, eftersom imitatörens fötter speglas som om de vore dina.
Det ska visas sig att det inte är det enda gamla väl beprövade teatertricket som rullas upp under föreställningen.
Inne i salongen är allmänljuset tänt samtidigt som ilskna strålkastare lyser åskådarna rakt i ögonen. Leende dansare står på scenen och härmar folk i publiken. Några som fattar galoppen spelar med, viftar på armarna och gör rörelser.
Syftet tycks vara att komma bort från en situation där publiken väntar passivt på att bli underhållen från en scen. Tydligen är det på modet, såg det senast i Anna Öbergs Solitude. I den föreställningen förekom regelrätta instruktioner till publiken. Här är det mer fritt.
Plywoodskivor står på kant omkring spelplatsen och har också lagts ut på scengolvet. Över scenen hänger en gigantisk rund ring. I fonden ligger ett rött plastskynke, som en tappad ridå.
Rytmisk, oroväckande slagverksmusik fyller rummet.
När allmänljuset i salongen släcks tänds ringen över scenen. Dansare i färgstarka dräkter, inspirerade av storstädernas gatumode, utför en dans, eller är det en övning i gruppdynamik? Killen som har ormskinnsstövlarna på sig är inte med, han står för sig själv bakom plywoodskivorna. Andra går ner från scenen och sätter sig bland åskådarna.
Snart är alla uppe på scenen igen och gör något som liknar den där dramaövningen där man får röra sig när jägaren blundar och ska frysa till is när hen tittar, annars åker man ut.
Sen börjar de lyfta bort plywoodskivor. Det röda plastskynket dras upp mot fondväggen. Han med ormskinnsstövlarna har satt på sig sneakers, som de andra.
Någon har krupit ihop under ett guldskimrande skynke. Två par dansar duetter, någon står och hänger mot en vägg och ser på. Andra stökar med plywoodskivorna.
En rökmaskin blåser in ånga och dansarna kämpar i en desperat undergångsdans. Det är miljökatastrof, Harmagedon. Slagverksmusiken har utvecklats och blivit dånande elektronisk.
Efteråt står dom på scenen och pratar som om ingenting har hänt. Speglarna från foajén har kommit upp på scenen. Jag väntar på att de ska vändas mot publiken men det händer inte.
Enligt en text på Norrdans hemsida vill Martin Forsberg och det övriga konstnärliga teamet (Chrisander Brun, kostym, ljus, scenografi och SØS Gunver Ryberg, komposition, ljuddesign), vända på idén om förståelse och skapa upplevelser unika för varje åskådare, utifrån den vanligt förekommande utsagan: ”Jag förstår inte samtida dans”. Och i den här föreställningen levereras så mycket obegriplighet och starka känslor att det är upp till var och en att reagera och tolka föreställningen från sina egna utgångspunkter.
Proxy, höstens första premiär för Norrdans är också Martin Forsbergs första egna verk som danschef och konstnärlig ledare för kompaniet. Han är född och uppvuxen i Härnösand och har följt Norrdans från starten 1995. Han är utbildad vid Den Danske Scenekunstskole i Köpenhamn och har de senaste 15 åren frilansat världen runt som koreograf.
Norrdans har inte bara fått ny chef utan också sex nya dansare i den åtta personer starka ensemblen. Av allt att döma har en ambition varit att hitta dansare med starka personligheter, så olika varandra som möjligt. Två av de nya kommer från Sverige, övriga från Kina, Sydkorea, Nederländerna och Ryssland. De har valts ut bland över 900 sökanden. Ensemblen har också utökats med två praktikanter.

Fotnot: Kommande premiärer på Norrdans:
Human after all av den ryska koreografen Olga Tsvetkova, premiär 25 oktober 2019, offentlig föreställning och skolföreställning från åk 5
Vi kan göra va du vill, koreograf Ludvig Daae, i samarbete med kostymdesignern och interaktionskonstnären Tove Berglund, premiär 21 februari 2020, offentlig föreställning och skolföreställning från åk 6
In service, koreograf Keren Levi, premiär 28 mars 2020, offentlig föreställning och skolföreställning från åk 6
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peppers_spöke

Karin Kämsby

Fler Recensioner

Annonser