Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Tusen äventyr i flickornas egen värld

2019-10-13

Fakta:

Namn: Riddare av tusen äventyr
Koreografi: Lisen Ellard
Regissör: Linda Forsell
Musik: Ljuddesign, körteknik: Emil Göthberg
Ensemble: PotatoPotato Malmö, På scen: Li Molnár Kronlid, Amanda Quartey, Ella Schartner, Johanna Malm, Forskare: Bodil Formark Scenografi & Kostym: Hanna Reidmar Ljusdesign: Sofie Anderson, Utbildning i jämställdhet & genusfrågor: Elinor Forsheden Sidoli
Plats: Inkonst, Malmö
» https://www.potatopotato.se

I den bästa av tjejvärldar är ett projekt som PotatoPotato har arbetat med sedan 2014 och i sex föreställningar undersökt potential, hos ung feminitet med syftet att ifrågasätta värdehierarkier mellan manligt och kvinnligt för att skapa feministisk scenkonst.
Sådan där ”vi som scenkonstnärer går in i det flickiga, det som oftast nedvärderas, objektifieras och sexualiseras, det som beskrivs som oviktigt”, skriver Linda Forsell, regissör, i PotatoPotatos
teaterprogram.
På Inkonst scen i Malmö står fyra tjejer, skådespelarna Li Molnár Kronlid, Amanda Quartey, Ella Schartner och Johanna Malm i scout-uniform, tre i långbyxor, en i kjol med liten yxa i rem runt midjan, hon i kjol tycks vara något av en outsider i gruppen. De presenterar sina scout-namn och några detaljer om sig själva som, indirekt,
visar flickscouternas betydelse i historien.
När Baden-Powell startade scoutrörelsen, i början av 1900-talet var visionen man skulle vistas i skogen för att bli en bra brittisk medborgare, enbart för pojkar – flickor skulle inte få vara med i rörelsen. Men de första flickscouterna tog plats genom att kuppa sig in, och möttes av ett ilsket patriarkalt motstånd. Flickscoutledarna var bra på att hantera dessa reaktioner i en tid av kvinnohistorisk brytpunkt då det byggdes upp en global rörelse av flickscouter, revolutionär i början av 1900-talet. I Sverige fanns flickscouterna från 1913 till 1960 (därefter kunde de förenas med pojkar till ett förbund).
Allt detta finns som undertext i föreställningen Riddare av tusen äventyr, där flickscouterna är ute på läger i skogen, i en scenografi bestående av stora pinnar, tre och tre, som liknar skog utan grönska. Längst bak finns ett slags ”ingång” med små pinnar i bokstäver som kan tydas som ”VEM”.
Nu skall flickscouterna tillbringa tid tillsammans i skogen, lära sig att klara sig där, tävla och leka. Första tävlingen är att hitta sina tandborstar som ledaren gömt någonstans och sedan gå vidare med andra uppgifter. ”Världen är vår!” är deras stolta ord till oss i publiken, innan de börjar brottas, kramas, står på händer, klättrar upp på varandra, ramlar,upp igen, i ständigt nya formationer, dansar, ibland till musik.
Senare kollar de in publiken, vad vi har på oss, hur våra frisyrer ser ut.
Det finns ingen traditionell story i enlighet med anglosaxisk dramaturgi- vad händer, hur skall det gå? I stället en studie i det oförutsägbara, där flickornas sätt att ta plats på scen/i världen är lekfull här-och-nu-känsla. Inte något ”hur-skall-det gå?”- berättelse, utan: Hur är det, i flickornas värld, här utan objektifiering, tjat om utseende, kroppsvikt, hur killar värderar dem. En annorlunda föreställning, konsekvent medvetet anti-anglosaxisk story-telling, på turné från Malmö till Umeå hösten 2019.
Ingela Brovik 2019-10-13

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser