Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 26 november 2020

Danskonst i reflekterande fokus

2019-09-17

Fakta:

Namn: Inblick/Återblick
Koreografi: Eva Ingemarsson Perborg
Ensemble: Dansare: Janni Groenwold Tschanz, Anna Emilsson, Åsa Thegerström Scen, video- och ljudinstallationer: Dan Tommi Hildén, Niklas Rydén, Viktor Wendin, Rasmus Persson, Björn Dansare: Janni Groenwold Tschanz, Anna Emilsson, Åsa Thegerström Scen, video- och ljudinstallationer: Dan Tommi Hildén, Niklas Rydén, Viktor Wendin, Rasmus Persson, Björn
Plats: Atalante
» http://atalante.org

Under åren 1999–2017 skapade koreografen Eva Ingemarsson elva dansverk utifrån ett dokumentärt och multimedialt arbetssätt. På Atalante reflekterar hon nu över hela sviten i Inblick/Återblick. I en dansdokumentär idévärld. Det är ett lika ovanligt som välkommet initiativ. Dansen är den flyktigaste av konstformer, den lever i sitt nu och är svårfångad för efterföljande tider. Djupgående reflektioner kring arbetet når sällan allmän kännedom, litteratur om dans publiceras sparsamt i vårt lilla språkområde. Det gör det extra spännande att möta såväl Eva Ingemarssons presentationer av verken som den ambitiösa katalog med egna texter som hon kompletterar dem med.
Inblick/Återblick är mera installationer att röra sig runt i än dansverk. Och ändå inte. Dansen står tydligt i fokus även om den levande bara förekommer som kortare inslag på scen. Där återser jag en favorit, Janni Groenwold Tschanz underbart rörande möte med sitt lilla jag i Alterego. Hon, liksom Anna Emilsson och Åsa Thegerström, dansar sina utsnitt i god sämja med delar av andra scenografier, kostymer och rörliga bilder. Koreografen låter de olika verken kommunicera med varandra. Intill scenografen Dan Tommi Hildéns skog av blanka aluminiumrör från Zerkalo svävar Anna Emilsson över sin spegelbrunn i Mirror in the mirror. På diagonalen hänger en kostymparad som ger besökaren närkontakt med finstilta detaljer i dräkter av Karin Jatta, Helena Ekenger och Anna Kraft.
Mest av allt visas rörliga bilder på skärmar. På scenen är det delar ur trilogin Tesoro och Spegeln–Kairos. Men framför allt fascinerar de små tittskåpen med inbyggda skärmar som finns i salongen. Med hörlurar till får du egna små privatvisningar ur de olika verken och kommer riktigt tätt i det personliga möte med dansarna som är grunden i Ingemarssons dokumentära spår.
Här får hennes sätt att sammansmälta dans och bilder, först stillbilder och senare allt mer rörliga bilder, en ytterligare fördjupning. Som om dansverken alltid varit på väg hit, till det riktigt nära mötet. Tekniken har aldrig varit ett självändamål, den är alltid underställd koreografens konstnärliga idé, där ljud och ljus bidrar till de hela världarna. Dans på skärm kan vara utrist, men Inblick/Återblick är mycket mer, nämligen levande konst i en njutbar och fördjupande återblick.

Visas t o m 22 september

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser