Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 21 september 2020

Tulipanarosorna blommar till klassisk musik

2019-09-11

Fakta:

Namn: Bloom (Ålder: 4-100 år)
Regissör: Julien Auger och Sade Kamppila
Musik: Georg Philipp Telemann, Wojciech Kilar, Claude Debussy, Ludwig Van Beethoven, Carl Stamitz och Johann Sebastian Bach
Ensemble: Cirkus Cirkör, Artister: Ben Collis Elisabeth Künkele Felix Greif Philomène Perrenoud och Sofia Mendez
Plats: Södra Teatern, Stockholm
» https://cirkor.se

Vad ska hon göra? Varför byter hon skor? Vår minsta säger rakt ut (och med klar stämma) vad vi alla tänker. Ty publikens uppmärksamhet är på max: vad blir det nu, hur ska de få ihop det här, och nej! hjälp! det här kan ju inte gå. Och puh… det är just vad det gör, och det med glans och ett leende.
Cirkuskonstens mest grundläggande drag av utmaning, mod, skicklighet och ett lite lurigt förhållningssätt till publiken har noggrannt tagits tillvara i Bloom. Det är en produktion som skapats för fem yngre cirkusartister, varav fyra nybakade från en klass vid Dans- och Cirkushögskolan i Stockholm. Enkelhet, naturlighet, samarbete och lust präglar denna uppsättning, skräddarsydd för turnéer och scener med klassiska mått och högt till tågvinden. Blommor, vanliga kläder, klassisk musik, mänsklig svett och ett sammansvetsat gäng skänker mildhet och trygghet. Trilla du, jag tar emot.
Bloom är som ett löftesrikt svar på hårklyverierna om cirkus fortfarande kan vara ”ny”, teatral, lyrisk och konstnärligt spännande. Det finns anledning att vara bekymrad över utvecklingen från den fantastifulla nycirkusens blomstrande framfart till en alltmer enveten betoning på dess ”discipliner”, själva cirkuskonsterna i teknisk mening.
Bloom visar att det finns tulipanarosor, och här slår de ut. Inte ett uns av häpp! och paljetter, ingenting berättas men ändå växer ett blommigt kollage fram av bilder från samarbetets lycka, om individens rymliga utrymme i en tillåtande grupp. Om hur härligt det är att låta sin egen kropp, helt anspråkslöst, bara bli trappa för en kollega.
Ben Collis vänliga kraft, Felix Greifs lek med machostilen, Philomène Perrenouds osannolika balansakter, Sofia Mendez vackra, liksom tankfulla dans i hängande rep, Elisabeth Künkeles elasticitet – det är så vackert sammanflätat, så självklart sammanhängande att något annat här i livet än höga saltomortaler verkar otänkbart. När man nu kan.
Väl hemma går barnen ner i brygga och det blir dans i köket. Bara en sån sak.

Recensionen är tidigare publicerad i Expressen den 8 september.

Bloom spelas på Södra teater i Stockholm t o m 29/9, därefter på Stora Teatern i Göteborg 3, 4, 5, 17, 18/10, Hebeteatern Trollhättan 11/10, Vara 15/10, Helsingborg Stadsteater 19, 20/10, Växjö Konserthus 29/10, Uppsala stadsteater 8-13/11, Gävle Teater 22, 23, 24/11.

Margareta Sörenson

Fler Recensioner

Annonser