En lockande fauna
Fakta:
Namn: FaunaMusik: Musiker på scen: Geordie Little
Ensemble: Matt Pasqeul, Rhiannon Cave-Walker, Imogen Huzd, Enni-Maria Lymi, Santiago Ruiz, Arthur Parsons
Plats: Malmö Sommarscen
» https://www.sommarscen.se/program/24655
Mitt under den pågående föreställningen Fauna rusar en mycket liten flicka upp på scenen och börjar delta och agera på sitt eget vis. En improvisation, kan vi i publiken tänka, eller kanske en väl planerad del av den? Eftersom den 4-5-åriga flickan fungerar så väl tillsammans med gruppen akrobat-och cirkusartister i Fauna, de som från första ögonblick på scen
skapat livsbejakande akrobatiska utspel, rörelsemönster och nycirkus i en gränsöverskridande
mix som kommunicerar starkt med publiken.
De allra yngsta mellan tre och sju år, som står vid scenkanten och tittar oavbrutet upp på scenframträdandet verkar speciellt imponerande. Ständigt upphäver scenartisterna på olika sätt tyngdlagen med sin akrobatik, som då en kvinnlig akrobat hoppar i spagat (som i can-can) men fortsätter att i samma pose att dra sig fram över scenen med elegant energi. Samtidigt hänger den andra kvinnliga akrobaten i fötterna på en manlig artist då han rör sig över scenen i annan riktning, ett rörelsemönster komiskt och poetiskt på samma gång. När alla står på händer är det som om både kropp och själv töjer ut sig själv över teaterrummet alltmedan australiensiska musikern Geordie Little låter melankolisk gitarrmusik variera med annat i en egensinnig ljudbild som vibrerar över scenen.
Snart klättrar en manlig akrobat/artist (Santiago Ruiz) upp i en slags lyktstolpe på det mest självklara sätt, hänger där upp och ner, om igen, tätt följd av en stökig duett mellan de två kvinnorna. Det är en av många scener som fokuserar kvinnlig kraft i föreställningen, som har både humor och viss kreativ ilska.
Därefter rör sig alla i gruppen tillsammans, som en enda stor kropp, i kubistisk Picasso-stil, lekfullt, bortom aggression och konkurrens.
Vid scenens vänstra sida finns ett antal pyttesmå träbitar på metallstänger, som alltså är redskap för handstående. Där ställer sig kvinnan i röd scendräkt på händer, sen bara en hand, som om hon svävar fritt i luften – det är lätt surrealistiskt och alla på utomhusteatern jublar.
Senare förstår vi i publiken att det vi trodde var improvisation verkligen är det – då en mamma
äntligen får tillbaka sin lilla dotter, som tycks älska att vara med i en akrobat- och nycirkusföreställning som fungerar väl för alla åldrar.
Fauna var deltog i Australiens prestigefyllda scenkonstfestival Adelaide Fringe Festival
och vann pris där.
Fler Recensioner