Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Dans med danska designers

2019-07-25

Fakta:

Namn: Et glimt af i går, i dag
Koreografi: Paul James Roney
Ensemble: Tivolis Balletteater
Plats: Pantomimeteatret, Tivoli
» https://www.tivoli.dk/haven+og+forlystelser/spillesteder/pantomimeteatret

Det är riktigt god idé av Tivolis Baletteater och koreografen Paul James Rooney att göra en balettföreställning till Pantomimeteatret med utgångspunkt i internationellt kända danska designernamn som Le Klint, Arne Jacobsen och Poul Henningsen (även kallad PH). Et glimt af i går, i dag (En glimt av igår idag) lyder titeln på den nya balett, som på engelska har den ännu bättre klingande titeln Finding tomorrow in yesterday.
Musiken till baletten av välkända danska sånger och visor är mycket fyndigt hämtad från från samma period som designerna levde i, men inspelade i nya och riktigt fina jazzversioner med sångarna Sinne Eeg och Birgitte Soojin. Inte bara musiken, men även Charlotte Østergaards raffinerade kostymer, som är inspirerade av Danish Design-klassikerne, är en viktig del av föreställningen.
Vi startar i Le Klints universum, där Helena Casado bär en vit klänning inspirerad av Le Klint-firmans välkända vita plisserade lampskärmar och dansar klassiska tåspetssteg med partnern Carlos Garcia till tonerna av Dansevise, som var den vinnande sången vid Eurovisions-schlagertävlingen 1963. Med en vit plisserad skärm som scenografi fortsätter Le Kint-dansen mycket fint med tre par ur ensemblen till Sinne Eegs härliga tolkning av Hvorfor er lykken så lunefuld (Varför är lyckan så nyckfull) från 1937.
Kathleen Videiras efterföljande solo i och med Arne Jacobsens ikoniska designerstol, Ægget, verkar vara starkt inspirerad av Esther Lee Wilkinsons raffinerade solokoreografi Egg från 2009, där Arne Jacobsens stol också stod i fokus. Men Paul James Rooneys koreografi i stolen till sången Glemmer du, så husker jeg (Glömmer du så minns jag) från 1932 utvecklar sig till en duo ute på golvet, när Robert Thomsen som en käresta från förgången tid dyker upp och dansar en duo med Videira.
Fyndigt fortsätter vi in i PHs universum med tango-sången Man binder os på mund og hånd (Man bider oss till mun och hand), som den mångsidige PH författade texten till 1940. Visuellt är det hans klassiska kopparlampa, Artichoke/Koglen, som här har inspirerat till Jennifer Wagstaffes smarta krinolinklänning, och det bjuds på ett härligt tempo i pardansen med den skicklige Donovan Delis-McCarthy, innan hon likt en lampa hissas upp i taket.
Alla tre paren är på scenen till PHs vals-visa I dit korte liv, där Paul James Rooney liksom på andra ställen i baletten viser sin fina förmåga till att använda sig av det begränsade scenutrymmet i sin koreografi, som via baletten blandar klassiskt, neoklassiskt och moderna steg. Innan vi slutar i nutiden lyckas Sakura Inoue som en modern flicka behändigt och lätt dansa solo i strumpor till Bent Fabricius Bjerres och Volmer Sørensens evergreen Forelsket i København (titelmelodien från 1960-tals-filmen med Siw Malmkvist och Henning Moritzen, som bland annat äger rum i Tivoli). Sakura Inoue får självklart sällskap av de tre huvudparen plus ensemblen, för forna dagars klassiska lamp- och stolsdesign, håller ju än idag.

Ifall man vill veta mer om PHs lampdesign, kan det varmt rekommenderas att ta en tur förbi restaurang Woodhouse i Tivoli, där det med anledning av 125-årsjubileet för PHs födelse finns en mycket fin utställning av hans historiska lampor. En diabildsshow visar bland annat hans arbete som chefsarkitekt och utvecklingsplanerare för Tivoli på 1940-talet. Sen bör man naturligtvis också ta en tur i parken och beundra de PH-lamper, som fortfarande finns där.

Et glimt af i går, i dag spelas till och med 20 september

Den som inte har hört den beröms visan Forelsket i København har chans att höra den här:
www.youtube.com/watch?v=ZKJo79E8abA

Och här är den berömda Dansevisen från 1963:
www.youtube.com/watch?v=gEGtVpfOK6A

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser