Årets Reumert – det stora danska scenkonstpriset kämpar för sin överlevnad
Efter att ha förlorat stödet från sin under 20 års tid stadigvarande sponsor, delades Årets Reumert 2019 ut på Nørrebro Teater i København den 2. juni, där bland andra solodansaren Ida Praetorius och Granhøj Dans hedrades. Juryen arbetar vidare utan egentligt mandat inför 2020, medan flera aktörer inom danskt teaterliv försöker hitta en lösning.
Av Alexander Meinertz
Juryn och starka krafter bakom Årets Reumert arbetar på att skapa finansiering och en grund för den fortsatta överlevnaden av det prestigefyllda danska scenkonstpriset, som årligen har delats ut sedan 1998, med skådespelaren Bodil Udsen (1925-2008, en av dåtidens starkaste karaktärsskådespelare) som den första mottagaren av det hedrande priset.
Initiativet, som är uppkallat efter skådespelaren Poul Reumert (1883-1968), instiftades och delades ut 1998-2018 av banken Bikubenfonden för att sätta fokus på de levande scenkonsterna – både för att hedra några av Danmarks största scenkonstnärer och för att stimulera intresset för det levande teaterlivet i Danmark.
Efter en utvärdering av Årets Reumert under våren 2018 meddelade fonden emellertid, att en evaluering hade lett till slutsatsen att prisutdelningen inte stod i linje med fondens strategier på en rad väsentliga områden, och att den som 20-årig sponsor önskade att dra tillbaka stödet: ”I Bikubenfonden har vi ett speciellt fokus på det nyskapande och experimenterande,” förklarade Bikubenfondens direktör Søren Kaare-Andersen i ett pressmeddelande om beslutet. ”Vår roll inom scenkonstområdet är att stödja den konstnärliga och förmedlingsmässiga utvecklingen inom scenkonstens institutioner. Årets Reumert har ett annat mål. Prisutdelningen är viktig för branchen i förhållande till att peka på existerande kvalitet och talang, men den har inte något nyskapande och utvecklande fokus, som är central i Bikubenfondens arbete.”
Därmed försvann inte bara de generösa stipendiemedel som prismottagarna erhöll tillsammans med en statyett, men även finansieringen av prisutdelningens galashow samt juryns utgifter till bland annat resor runtom i landet: Hedersprismottagarna mottog under 2018 200.000 Dkr talangprismottagarna fick 35.000 Dkr och prismottagarna i de övriga kategorierna mottog 40.000 Dkr.
Galaföreställning med fokus på solidaritet och hyllning
Bikubenfonden har utan framgång försökt att hitta en ny organisation, som skulle kunna ta ansvar för prisutdelningen, men det lyckades trots allt för Reumert-juryn att genomföra Årets Reumert 2019 med hjälp av frivilliga krafter i samarbete med festivalen CPH Stage, ISCENE.dk, Skuespillerforbundet, Dansk Solistforbund, Danske Dramatikere, Nørrebro Teater, billedkunstner John Kørner, glasmager Peter Kuchinke och theglassfactory, Teknisk Landsforbund, Danske Scenografer, Billet Billet, SceNet och Have Kommunikation.
Det ägde rum söndagen den 2 juni med en galaföreställning på Nørrebro Teater med fokus på solidaritet och firande, där Det Kongelige Teater blev utdelningens toppkandidat med priser i fem kategorier – med bland annat ett pris titl solodansaren Ida Praetorius i kategorien ”Bästa dansare i sin tolkning av titelrollen i Gregory Deans Askepot (Askungen).
De övriga som nominerats i kategorin ”Årets danser” var Ole Birger Hansen, Åben Dans, i föreställningen Ai-Ai-Ai samt Milou Nuyens, Dansk Danseteater, i Chopin danser.
Granhøj Dans’ An Eve And An Adam mottog priset för Årets Dansföreställning med dess fokus på naturligheten i förhållandet till den nakna människokroppen.
Det delades ut priser i 17 olika kategorier, bland annat ett till svenska Gisela Stille som Årets sångare i Verdis “Trubaduren”, samt åtta priser till framtidens talanger.
Årets Reumert – ligger framtiden i danskarnas intresse?
Dansk Teaters direktør Louise Stenstrup har en intervju i Berlingske Tidende sagt, att ”Vi är meget öppna för att prisutdelningen framöver kan få en annan inriktning.”Hon medgav även att det hade riktats kritik mot Årets Reumert som varades för elitär och bekräftande, och att hon istället gärna skulle se en for av prisutdelning som ligger mer i vanliga människors intresse.
För Danstidningen berättar medlemmen av Reumert-juryn och redaktören för Berlingske Tidende Jakob Steen Olsen, att juryn, branchföreningen Dansk Teater och CPH Stage i mitten av augusti kommer att mötas för att se vilka möjligheter det finns att fortsätta under 2020.
”Till dess fortsätter juryn med att se så mycket teater som möjligt, men utan egentligt mandat. Personligen ser jag positivt på möjligheterna mot bakgrunden av den lyckade versionen av en “nöd-Reumert” i år. Det är klart, att med ett så lågt ekonomiskt stöd kan man inte genomföra en prisutdelning i framtiden. Till exempel kostar det pengar för en jury att resa runt i landet – förutom själva kostnaden för föreställningen. Det går ju inte att sitta och se teater hemma i vardagsrummet. Men den positiva stämningen kring utdelningen pekar på att det borde kunna lyckas att samla teaterbranchen kring en årlig prisutdelning till det bästa inom dansk scenkonst. Det förtjänar verkligen teatrarna”
Se vidare www.aaretsreumert.dk
Fler Nyheter