Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 19 juli 2019

Klassiska steg i Kungsbacka

2019-06-24

Fakta:

Namn: Balettgala 2019
Regissör: Johanna Björnson
Ensemble: Dansare: från Kungliga baletten, Göteborgsoperans danskompani, Finlands nationalbalett, Den Kongelige ballet, frilansare samt elever från Kungliga svenska balettskolan, Svenska balettskolan i Göteborg
Plats: Kungsbacka teater
» https://www.kungsbackateater.se/sv/278116/Balettgala-2019/

Jag har sagt det förr och Balettgala 2019 ger mig anledning att upprepa: Kungsbacka teater utmanar Göteborg när det gäller att presentera dans. Utöver den intressanta samtidsdans som Rum för dans varje år erbjuder toppar ett särskilt initiativ säsongen med att sätta klassisk balett i centrum. Hovdansaren Johanna Björnson, tidigare premiärdansare vid Kungliga baletten i Stockholm och Heléne Friberg, tidigare solist i samma kompani, har samlat en rad framstående dansare från sin tidigare arbetsplats och från operahusen i Helsingfors. Köpenhamn, Göteborg samt frilansare till en glimrande och omväxlande kväll. Visionen är kaxig: ”Vi ska återta den klassiska baletten till Västsverige”. Göteborgsoperan får sig en och annan känga för att inriktningen där inte längre inrymmer klassisk balett.
Nu vippade tutuerna, snurrade piruetterna, imponerade balanserna och flög de höga hoppen över scenen i Kungsbacka istället. Programmet bjöd på välsmakande godis ur välkända koreografier från Paquita till Le Corsaire. Klassiskt så det förslog blev det när Alisha Brach introducerade svantemat med Den döende svanen, Michel Fokins paradnummer skapat för Anna Pavlova. Desislava Stoeva och Gabriel Barrenengoa följde upp med ett pas de deux ur Svansjön där Stoevas svarta svan gav en spotskt blixtrande kontrast till den vita, ljuva.
Den bildande ambitionen i programpresentationen gav galan ett extra plus och höjde den över uppvisningskänslan som lätt uppstår när klassiska pärlor serveras på rad. Här fanns levande dans med uttrycksfull känsla i varje nummer, inte bara när Haruka Sassa strålade älskvärt och balanserade supersäkert bland de uppvaktande kavaljererna i Rosadagiot från Törnrosa.
Viktig var också att den klassiska baletten gavs ett samtida sammanhang. Allt var inte tåspets från förr. Här platsade Ján Špoták och Lee-Yuan Tu från Göteborgsoperan i Špotáks fyndiga duett It takes two to tango och Charlotta Öfverholm briljerade med den mogna kraft som hon driver projektet Age on stages med. Ett par elevnummer gav den nya generationen utrymme, från Göteborg kom tre pojkar med fläkt.
Av Johanna Björnsons egna koreografier lyfte Chaplin suite, med Oscar Salomonsson och Minji Nam i underbart lekfull dans, den klassiska tekniken med humor. Ett drag som levde kvar under kvällen och visade att balett rymmer mycket mer än skir tyll på tå.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser