Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 17 oktober 2019

Fröken Julie bjuder upp till dans

2019-06-16

Fakta:

Namn: About Miss Julie
Koreografi: Stephen Shropshire
Musik: Maria Hulthén Birkeland, Per Gudmundson, Erik “Kicken” Ingels & Ingrid Ingels, Emilia Amper, Kirsten Bråten Berg, Per Gudmundson, Gro Marie Svidal, Thet Liturgiske Owäsendet
Ensemble: Dansk Danseteater
Plats: Takkelloftet, Operaen, Köpenhamn

När August Strindberg publicerade sitt naturalistiska drama Fröken Julie 1888, väckte det skandal i hans hemland, där verket ansågs osedligt. Detta menage a trois-drama förbjöds i Sverige, så Strindberg drog iväg till Danmark med en grupp svenska skådespelare som uruppförde det i Köpenhamn 1889. Inspirationen till dramat hade Strindberg också fått från Danmark. Under en tid hade han bott på godset Skovlyst i Nordsjælland, där grevinnan hade ett förhållande till sin godsförvaltare.
Nu har Dansk Danseteaters svenska chef, Pontus Lidberg, fört Fröken Julie tillbaka till Danmark som dansföreställning. Och inte ett enda strindbergskt ord fattas för den amerikanska Stephen Shropshire har koreograferat föreställningen About Miss Julie knivskarpt. Det är ordlöst, men hela tiden så precist uttryckt som ett skrivet drama. Publiken behöver absolut inga förkunskaper om Strindbergs gamla drama för att följa med, så klart berättar Stephen Shropshire den ständigt aktuella historien om flickan som utmanar gränserna i en dumdryg och trångsynt miljö.
Det är intimt och intensivt. Operaens lille scene, Takkelloftet, har gjorts än mindre. Bara ett litet fält av scenen är upplyst och här utspelas det kända dramat mellan tre kontrahenter, som är så mycket mer än ett traditionellt kärleksdrama med sex, maktkamp, avund och hämnd. När herrskapsfröken Julie i midsommarnatten bjuder upp betjänten Jean till dans i köket, medan hans förlovade ser på så handlar det också om klasshierarkier, könskamp, patriarkala strukturer och religiösa dygder samt andra begränsande och samhällsanpassade påbud.
Scenografin är minimalistisk: En bibel, två skärmar, en bukett syrener och en bjälke, som är den symboliska skiljelinjen mellan de två samhällsklasserna. Det räcker gott. Jean och Christine, som dansas av Stefanos Bizas och Merete Hersvik, är klädda i stora, svarta kläder medan Jessica Lyall, som dansar fröken Julie, är klädd i en ljus, höghalsad gymnastikdräkt, som är så stram och kroppsnära att den mer framhäver hennes kön än skyler det. För det handlar ju om Fröken Julies sexualitet och hennes försök att bryta med den gamla och diskriminerande kvinnorollen.
Från att vara en glad och flörtande dans utvecklar fröken Julie och Jeans dans sig först till en lekande brytning och senare igen en grym maktkamp med stryptag, hånskratt och våld. Under nattens gång handlar det inte bara om att överskrida gamla traditionsbundna normer och statusgränser, men om liv och död.
Fröken Julie balanserar på bjälken, som ligger som en diagonal gränsbom på golvet. Medvetet låter hon sig falla i Jeans armar, men efter att ha förfört honom, lyckas hon inte längre upprätthålla den svåra balansgången mellan de båda strakt avgränsande världar. Och när kökspigan Christine sätter henne på plats med myndig min, åtbörder och med en knuten näve slår henne i golvet, så änder denna balansgång i en återvändsgränd, som fröken Julie bara kan ta sig ur genom att begå självmord. Ett skott i mörkret avslutar Stephen Shropshires expressiva tolkning av Fröken Julie. Det är dystert, och det finns inget uppmuntrande i den glada folkmusik som bara hörs svagt från den fjärran midsommerfesten. About Miss Julie är inte någon glad fest, men precist så grym och naturalistisk, som August Strindberg formulerade det det 1888 – och som han censurerades för.

About Miss Julie är en co-produktion av Stephen Shropshire, Dansk Danseteater och Holland Dance Festival. Föreställningen hade premiär på Holland Dance Festival i januari 2018.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser