Allt på ett bräde
Fakta:
Namn: Human in BalanceRegissör: Jannik Elkær, Kristoffer Louis Andrup Pedersen (regiassistent), Dramaturgi, ljusdesigner och videodesign: Christoffer Brekne
Musik: Musik och sångerska Alice Carreri
Ensemble: Don Gnu, Dansare: Evi Karsera, Alexia Nicolaou, Frederik Pors Jakobsen och Petras Lisauskas
Plats: Teater V i Prøvehallen, Porcelænstorvet 4, Valby (förort till Köpenhamn)
» https://www.cphstage.dk
Ett stort runt och halvt ton tungt roterande balansbräde är scenen i kompaniet Don Gnus föreställning Human in Balance. På det mäktiga, vippande och på alla sätt mycket rörliga brädet, som befinner sig cirka en meter över golvet, ska perforera finna balansen. Ensam och tillsammans. Rör sig den ena perforera, så måste den andra också röra sig, annars vippar det stora brädet över och bägge två faller. Föreställningen är således som en fysisk visualisering av mänskliga relationer.
Human in Balance är en historia om maktförhållanden, balans och obalans mellan människor. Verket är en demonstration av fjärilseffekten, alltså den teori om att ett ett vingslag av en fjäril på ena sidan jorden, kan starta en storm på den andra sidan. Våra rörelser och våra beteenden påverkar alla andra – också dem vi inte känner. Livet på vårt klot är på många sätt en balanskonst.
Human in Balance börjar med skapelseberättelsen i Det Gamla Testamentet, där vi ser Eva skapas ur Adams kropp. Plötsligt sticker en fot ut ur ärmen på Adams päls: det är Eva, som gör sin entre. En mycket skojig och överraskande detalj, för vi kunde inte ana att det gömdes en annan människa under Petras Lisauskas’ kostym. Snart spisar Adam och Eva det frestande röda äpplet från Kunskapens Träd och så blir de som bekant utkastade ur Paradiset, som hittills har varit deras trygga och säkra värld. Människans fasta mark är därmed förlorad för alltid och istället måste vi leva på en gungande och osäker grund.
Det kräver akrobatiska talanger att bemästra den instabila balansbrädan. De fyra performerna hoppar över brädan, kastar sig ned från den och upp på den igen, medan den är i full rörelse. Det ena vilda stunttricket avlöser det andra, och det är gott om energi och dynamik på scenen.
Men denna adrenalin-kick bromsas in, när en sångare med jämna mellanrum avbryter dansen och akrobatiken med en stilla melodi, som framförs på ett något ansträngt vis. Vad dessa sömnframkallande sånger ska bidra med utöver att ge de fyra performerna några små pauser i den föreställning som fullständigt tar andan ur dem, är dessvärre ganska oklart. Berörande och balansskapande är inte kompositionerna och heller inte framförandet. Därför blir det en lite rörig föreställning.
Human in Balance har utvecklats i samarbete mellan de två städerna Aarhus i Danmark och Pafos i Cypern, som båda var europeiska kulturhuvudstäder 2017. Man måste säga att föreställningens tematik om relationer och balanser passar perfekt ihop med en sådan anledning.
Och när verket visas utomhus under en varm kvällshimmel i Pafos, skulle de akrobatiska tricken som utförs med lysande pannlampor, säkert verkat än mer imponerande. Verket har hyllats både av recensenter och publik, men sångsekvenserna i föreställningen fick undertecknad att mista balansen – inte på något trevligt sätt. Men kanske är den kritiken bara ett uttryck för en osedvanligt hög nivå på årets CPH Stage festival, som har bjudit på många utomordentligt fina föreställningar.
Human in Balance är en del av festivalen CPH Stage
Fler Recensioner