Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 16 juni 2019

Carina Ari Medaljer till Marie-Louise Ekman och Charlotta Öfverholm

2019-05-24

Marie-Louise Ekman och Charlotta Öfverholm har tilldelats var sin Caria Ari-medalj för förtjänstfulla insatser i svenskt dansliv. Maria-Louise Ekman för sina många scenografier till Mats Eks verk och Charlotta Öfverholm för sitt starka engagemang för att skapa förutsättningar för äldre dansares konstnärliga verksamhet.
De båda medaljerna delades ut på Carina Ari-dagen den 22 maj i Operans guldfoajé samtidigt som årets stipendier, 15 unga dansare fick ta emot sina stipendier tillsammans med en bokpresent i form av Mariane Orlandos Självbiografi Jag ville ju bara dansa. Mariane Orlando fanns själv på plats som medalj- och stipendieutdelare, vilket skedde först efter att en av de unga stipendiaterna, Ossian Montemartrillo dansat en variation ur baletten Harlekinade av Petipa.
Publiken fick också se Elvira Viklund, som har beviljats stipendium för att studera i Sankt Petersburg, dansa ett solo, Olympe av Anne-Sophie Birabent till musik av Jean Sibelius.
Ytterligare ett stipendium delades ut, Carina Ari fonden delar nämligen även ut stipendier till äldre dansade och det så kallade Christer Holgesson-stipendiet gick till premiärdansaren Dragos Mihalcea som gav sin avskedsföreställning i november i fjol.
Publiken fick även åtnjuta ett adagio ur Suite en blanche av Serge Lifar dansat av Kungliga Balettens Luiza Lopes och Samuele Nici.
Medaljkommittén bestående av dansskribenten och dramaturgen Gunilla Jensen, professor Ana Laguna, hovdansös och dansaren och skådespelaren Rennie Mirro har formulerat följande medaljmotiveringar:
Allkonstnären Marie-Louise Ekman inledde sitt innovativa samarbete med världskoreografen Mats Ek 1976 med Sankt Göran och draken. I dussinet baletter har hon skapat scenografier och kostymer till hans dansdramatiska verk, som stimulerar åskådarens fantasi och fördjupar koreografens tolkning av klassiska berättelser som Giselle, Svansjön, Bernardas Hus, Carmen och Orphée. Baletter som skrivit in sig i danshistorien, som spelats och prisbelönats över hela världen. I juni i år har teamet Ek – Ekman urpremiär på en trettonde balett, Ravels Bolero, på Parisoperan.
Marie-Louise Ekmans scenografier och kostymer är aldrig förutsägbara, utan uppfriskande och djärva. Hon kan konsten att följa koreografens vision och samtidigt tillföra något alldeles eget.

Dansaren och koreografen Charlotta Öfverholm har på kort tid åstadkommit en genomgripande förändring i synen på äldre dansares kroppar i scenisk aktion. 2016 grundade hon det unika projektet Age on Stage med fokus på dansare över 45 år; ett äventyr som hon driver med oförminskad energi. Konceptet är återkommande seminarier, med inbjudna internationella experter och forskare och en föreställning som anknyter till ett tema. Årets projekt kretsar kring skador och operationer; med utgångspunkt i Charlottas uppfordrande fråga Hur kan jag fortsätta dansa hela livet?
Charlotta Öfverholm är en naturkraft som utmanar fysikens lagar med ett brinnande engagemang. Oförvägen och okuvlig går hon sin egen väg i dansens värld och en växande skara följer henne i spåren.

Se vidare carinaari.se

Fler Nyheter

Annonser