Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 19 juli 2019

Harmlös uppvärmning inför Roskilde Festival

2019-05-13

Fakta:

Namn: The Real Raw
Koreografi: Kristin Ryg Helgebostad
Musik: Baby in Vain
Ensemble: Corpus
Plats: A-salen, Det Kongelige Teater
» https://kglteater.dk

Säger man Roskilde Festival, säger man också ungdom och mycket mediabevakning. Kanske är det därför som Det Kongelige Teaters moderna danskompani Corpus, har inlett ett samarbete med Roskilde Festival? Verket The Real Raw med koreografi av norska Kristin Ryg Helgebostad och med livemusik av bandet Baby in Vain, har haft premiär i A-salen på Det Kongelige Teater och ska i anpassad form även ges på årets Roskilde Festival.
I A-salen försöker man redan skapa en avspänd festival-stämning med fyra mobila podier eller scener, som knuffas runt ibland publiken, som i sin tur fritt kan gå runt i salen. Alla i publiken kan alltså själva bestämma vilken av de fyra scener, de vill beskåda, eller om de hellere vill hänga ute i baren som finns i ett hörn.
Med detta koncept är det svårt att inte dra paralleller mellan The Real Raw och techno-forestillingen UNTZ, som Dansehallerne satte upp i februari på KU.BE. Även här kunde publiken gå runt i ett rått, mörkt rum och känna sig förflyttad till en raveklubb i en gammal, industribyggnad. Martin Forsbergs techno-koreografi dansades helt enastående av den ryska Nastia Ivanova, som drog publiken med sig in i en riktig dans-trance. Det var en intensiv upplevelse. Vid denna jämförelse förlorar The Real Raw, som helt enkelt inte har samma koreografiska eller musikaliska skärpa och hypnotiska kraft.
Titeln trissar upp förväntningarna om något slags gränsöverskridande, men det finns överhuvudtaget inget som känns rått i The Real Raw. Med sina maskerade samt glitter- och pailjetbeklädda dansare påminner det hela mer om om ett trevligt barn-TV-program. När de gulliga maskerna faller, blir det dock lite mer spännande, för då får vi se dansarnas mimik som omfattar allt från entusiastisk glädje till sorg och djup vrede medan de vrider sina kroppar eller skjuter på de mobila upphöjda scenerna.
För en danspublik är det inte mycket till koreografi att komma med. Men ljuseffekterna med laserljus är vackra och ser ut som stålar av vatten som verkar gå rakt igenom dansarnas kroppar. Det är ett dimmigt ljus , som skapar associationer till en vattenyta, så man även kan böja sig ner och se vad som händer under vattnet.
Kanske kommer The Real Raw att passa in bättre på Roskilde Festivalen, där de flesta besökare går runt lite lagom fulla, men som självständig föreställning verkar verket en aning naivt och tomt. Eller kanske skulle man trots allt ha tagit några drinkar i baren hos den maskerade bartendern? Kanske skulle musiken och koreografin ha kunnat säga oss lite mer, om man hade varit lite halvfull??
Ändå vill jag hävda att Corpus kunde ha gjort lie bättre reklame för sig själv på Roskilde Festival genom att visa Bobby Jenes super interessanta verk Caldera, som kompaniet dansade i februari. Detta verk skulle absolut ha varit mer äkta och rått, om det är vad man önskar sig att visa den unga publiken på Roskilde Festival.
Det Kongelige Teater har som målsätning, att det ska spelar mer runtom i. Vikten av att det visas föreställningar utanför teaterns köpenhamnska scener poängterades om och om igen när Det Kongelige Teater nyligen hade presskonferens med anledning av kommande teatersäsong. Om inte annat, så utgör The Real Raw en del av dessa målsättningar.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser