Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 30 mars 2023

Rudolf Nurejev sätter fortfarande sina spår i luften, Danstidningen 2/2019 om friheten i rörelserna.

2019-04-16

MEDAN BOMBERNA FÖLL under andra världskriget turnerade Henry Danton runtom i England för att få människorna att tro på en annnan möjlig verklighet. Den numera 100-åriga dansaren reste runt med International Ballet och Sadlers Wells i en engelsk vardag där ond bråd död kunde vänta bakom nästa hörn.
Människans frihet att skapa något här och nu tar sig så olika uttryck. Under Blitzkrigets bombregn ville många människor drömma sig bort i sagobaletter i rysk klassisk stil. Inom 60- & 70-talets avantgarde handlade det om att bryta med gamla former och arbeta med den omgivande vardagens rörelser. Narrativ existerade inte, konstnärernas credo var det egna kroppsliga uttrycket.
Koreografen Yvonne Rainer besökte i höstas Stockholm och berättar om sitt arbete idag, bland annat om återbruk av rörelser ur tidigare verk. Även den 100-årige Henry Danton är fortfarande verksam som klassisk pedagog i olika sammanhang. Från sin långa dansarerfarenhet sätter han fortfarande upp baletter. Somliga steg lärde han sig direkt av Nikolaj Sergejev, den dansare som tog med sig notationerna av Petipas baletter från öst till väst.
I Ryssland har från högsta ort 2019 proklamerats som ett teaterns år, med extra anslag till många och stora festivaler. Fjolårets scenkonst från hela Ryssland tävlar regelbundet om utmärkelser i festivalen Gyllene Masken i Moskva, som pågår från januari till mitten av april. I den ingick även den utmanande föreställningen Nurejev av Jurij Possochov och Kirill Serebrennikov. Possochov är en av de främsta ryska koreograferna, numera stationerad i USA, och Serebrennikov är en av Rysslands allra främsta regissörer, som under detta ryska teaterår fortfarande befinner sig husarrest. Vi rapporterar från deras mastodontverk – ett bevis på vad ett teaterhus med Bolsjojs kapacitet kan åstadkomma.
Och ännu ett exempel på en paradox mitt i den ryska verkligheten: här berättas fritt från scenen om Nurejev, som för frihetens skull valde att lämna sitt land – i en uppsättning där regissören alltjämt hålls fängslad.

Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser