Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 05 oktober 2024

En mästare i papier maché

2019-03-27

Alster och gestalter är namnet på den utställning av Arne Högsanders verk som visas på Västerås Konstmuseum.
Utställningen är inte så stor, men upptar ett vackert gråmålat rum med ett sparsmakat urval av dockor och masker av Arne Högsander. Hans väg in i marionetternas värld går förstås genom Marionetteatern, där han som ung konststudent började som dockmakare och dockspelare.
Första gången hans namn står som en av upphovsmännen på Marionetteatern är i Woyceck 1966, regi: Mats Ek, figurer: Arne Högsander. Det var Mats Eks första iscensättning av Büchners drama, och Niklas Ek gjorde en av rollerna. Senare gjorde Mats Ek en av sina första koreografier för Cullbergbaletten, Kalfaktorn, en bearbetning för dans av samma pjäs.
I utställningen finns också apmasker som Arne Högsander gjorde 1989 till Mats Eks Gamla barn, och djurmasker har varit en av flera specialiteter som Högsander utvecklat genom åren. Märkliga djur mellan verklighet och fantasi från Ingmar Bergmans uppsättning av Mozarts Trollflöjten finns med i utställningen, stora och imponerande.
Materialet för Arne Högsander har oftast varit papier-maché, en gammal teknik för dockor och masker för teaterbruk. Där läggs uppblött papper i lager på lager, för att sedan slipas och putsas till ett lätt och mycket hårt material.
Maskerna till Allan Edwalls Kung Oidipus, framförd som monolog, finns med i utställningen, liksom sju makalösa Strindbergsfigurer till Spöksonaten. Den spelades på Marionetteatern 1992 i regi av Roman Paska, internationell perfomance- och dockteaterartist, som fascinerats av mumier och tänkte sig rollerna som redan döda, men i dramat levande.
De strama, skulpturala formerna passar väl som utställningsföremål, balanserade av Eva Högsanders bildspel och filmen I frack av Claes Söderquist från 1964, en tidstypisk experimentfilm med en ung Högsander i målartagen.
Lilla skåpet heter det tidigaste verket som ställts ut. Det är från 1958 och inspirerat av en rysk dockfilm. En ängsligt liten dansdocka i ett skåp med glasdörr låter betraktaren stiga in i dockteaterns värld; mycket liten och samtidigt en hel rymd; fylld av möjligheter och känsligt registrerande stämningsavtryck nyper den nog alla i hjärtat.

Utställningen i Västerås pågår till 26 maj.

Margareta Sörenson

Se vidare vasteraskonstmuseum.se

Fler Nyheter

Annonser