Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 25 september 2020

Ett skepp med flyktingar lägger till i Köpenhamn

2019-03-16

Fakta:

Namn: Skipet, Vol 6
Koreografi: De utvalgte
Författare: De utvalgte
Regissör: De utvalgte
Ensemble: De utvalgte
Plats: Det Frie Felts Festival , Hofteatret, Köpenhamn
» https://www.detfriefeltsfestival.dk/

Det nya, det märkliga, det smala och det experimenterende inom scenkonsten står i fokus på den köpenhamnska scenkonstfestivalen Det Frie Felts Festival. Festivalen startade med föreställningen Skipet, Vol 6 (Skeppet volym 6) med den norska gruppen De utvalgte. Festivalens kuratorer, koreografen och dansaren Mette Ingvartsen, dramatiker och dramaturg Gritt Uldall-Jessen samt regissören och performer Erik Pold, har i sitt urval särskilt betonat verk som är nyskapande och som på olika sätt utmanar de existerande scenkonsterna. Och det kan man gott säga att Skipet, Vol 6 gör.
Skipet, Vol 6 spelas på Hofteatret (Hovteatern) och är ett platsspecifikt verk. Kompaniet De utvalgte utgår nämligen från historien om den psykiskt sjuke Christian VII och hans tyska livläkare Johann Friedrich Struensee, som inleder ett kärleksförhållande till drottningen, den engelskfödda Caroline Matilde. Detta otrohetsdrama leder till att Struensee halshuggs och Caroline Matilde landsförvisas till Tyskland. Historien är bland annat känd från P.O. Enquists roman Livläkarens besök och Nikolaj Arcels film En kongelig affære med Alicia Vikander i huvudrollen som Caroline Matilde. Det var just Christian VII, som började med att låta sätta upp föreställningar på Hofteatret, tidvis på sommaren spelade han till och med själv med, så detta blir extra platsspecifikt.

I Skipet, Vol 6 är kungen gestaltad som en gammal nickedocka, som verkar leva i sin egen värld, där han ägnar sig åt att onanere. Vi hör också en engelsk operasångerska, som berättar sorgfälligt om sitt hemland, hon ska kanske föreställa Caroline Matilde? Om Struensee är det ännu oklarare. Kanske är han identisk med den narr, som visar upp sin röv? Eller är han bara en av de huvuden som ramlar över scenen? Skipet, Vol 6 är inte en stringent berättad historia, utan ettsammensurium av sång, tal, performance, projektioner och en kakafoni av ord och ljud. Tematiskt handlar föreställningen om olika former av migration och om hur dåliga vi är på att ta emot nya medborgere och kulturer. Visserligen halshuggs ingen numera, så som ägde rum med indvandraren Struensee på 1700-talet, men tillmötesgående och vänlighet visar man inte de nyankomna.

Skipet, Vol 6 är som att vara på en välsorterad lanthandel. Föreställningen verkar inte vara särskilt genom arbetad eller repeterad. Kanske för att den är gjord specifikt för Hofteatret, där den bara spelades två gånger. I Skipet, Vol 6 finns också en tendens till att torgföra en bestämd mening eller åsikt och skriva den på näsan på publiken. Vi lever trots allt inte mer på 1700-talet, utan vill helst bilda oss våra egna meningar, så det skolmästaraktiga budskapet är lite svårt att svälja, även om man sympatiserar med det. När de medverkande till exempel deltar i språkundervisning och språket lärs in genom att upprepa nutida främlingskritiska politiker och deras icke-humanistiska initiativ, så blir det lite för docerande och utpenslat. De helt satiriska scenerna fungerar däremot bättre. Narrens bara röv, som det projiceras bilder på är inte bara ett påhitt, utan kan tolkas som hur vi brukar och även missbrukar vår yttrandefrihet i många olika sammanhang på diverse mediaplattformar som ofta överskrider andras gränser. Bruket av projektioner på personerna, som får dem till byta karaktär, är både intressant och vacker och leder vidare till många spännande associationer och tolkninger. Med Skipet, Vol är Det Frie Felts Festival väl sjösatt och kan segla vidare till den 16 mars.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser