Levandegjorda surrealistiska fantasier
Fakta:
Namn: Bosch DreamsRegissör: Samuel Tétreault
Ensemble: 7 Fingers med Vladimir Amigo, Sunniva Byvard, Raphael Filiatreault, Émile Mathieu, Elisa Penello, Timothé Vincent, Leah Wolff
Plats: Stora teatern, Göteborg
» https://7fingers.com/shows/creations/bosch-dreams
Göteborgspubliken har vant sig vid hög kvalitet på Stora teaterns cirkusgästspel. Men Bosch dreams, med den kanadensiska nycirkusgruppen 7 Fingers i samarbete med franska Theatre République, är något alldeles extra. I ett omtumlande, visuellt äventyr smälter cirkus och bildkonst samman i flera dimensioner.
Uppsättningen är inspirerad av den holländske konstnären Hieronymus Bosch och de myllrande världar han målade för 500 år sedan. I verken finns många fantasieggande figurer och scener. Av några gör Bosch dreams en levande bilderbok där varje bladvändning fyller mig med häpnad.
Med stora näbbar och långa trumpetnäsor cirklar figurer kring den sovande mannen i öppningsscenen. Där finns även en flicka från vår tid. Hon får en röd boll och det blir signalen som tar oss in i målningarnas värld.
Nycirkus karaktäriseras av berättande. Här finns inte bara händelserna i Bosch bilder utan även en ramhistoria där en manlig professor i en fiktiv jubileumsföreläsning visar målningarna och pekar ut detaljer. Flickan med bollen är hans dotter som finurligt för samman spåren.
En ung kvinnlig student bidrar också med kunskap. Vi lär oss att musikgruppen The Doors inspirerats av Bosch. Tiderna knyts ihop, musiken spänner från medeltida pipor till modern rock.
Målningarna projiceras i jätteformat och med magiska förflyttningar uppstår spelscenerna inne i bilderna. Allt är äventyr med en suverän blandning av levande figurer, bilder, animationer, musik och cirkuskonst. Flygturer över böljande landskap bryts mot kamp med rasande bränder. Det otäcka finns också med. Bosch målade himmel och helvete.
Cirkuskonsterna fogas in organiskt. Ett makalöst nummer i handstående utförs i en bubbla av Bosch. Fantasin upplöser gränserna, även den mänskliga kroppens. Skickliga luftnummer kan sväva i en nyckel från en bild lika väl som i en trapetsgunga. Det tyska hjulet ger fart och form för en lekfull duett. När branden ödelägger staden skildras människornas kamp i akrobatik kring påle och rep. Liv och dröm flätas samman i en oändlig ström. Övergångarna är imponerande, smarta och effektfulla. Allt sker dynamiskt, utan hets eller longörer. När en av Bosch fiskar käkar upp en man – en av alla häftiga detaljscener – får det ta sin tid, självklart i en föreställning som bjuder på extra allt.
Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten
Fler Recensioner