Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 05 oktober 2024

Hos Qarl Qunt sitter manlighet i kroppen

2018-12-12

Fakta:

Namn: Slick
Koreografi: Sofia Södergård samt koreografiöga: Tarika Wahlberg
Regissör: Sofia Södergård samt regiöga: Ulrika Malmgren
Ensemble: Sofia Södergård
Plats: Vara konserthus
» https://www.varakonserthus.se

– Tänk dig att du har tennisbollar under armarna.
Jag provar och erfar plötsligt en attityd i kroppen. Det är Sofia Södergård som efter sin föreställning Slick ger dragking-tips i meet-and-greethörnan på Vara konserthus.
Qarl Qunt har bakåtslickat hår, snurrat i en fast killknut, skarp mustasch och en antydan till skägg ytterst på hakan. I hans skepnad betar sig dansaren Sofia Södergård under en knapp timme genom en hel rad manliga stereotyper. Det är en genuslektion av guds nåde, välgjord, underhållande och lärorik.
Män som ikläder sig kvinnans roll har genom artister som After dark och Babsan vunnit uppskattning och status högt över pilsnerfarsens gamla skrattrick att sätta kjol och förkläde på män. Men hur är det omvända, när kvinnor uppträder som män?
Sofia Södergård anar en ökning av dragkingkretsen. Hon berättar i publiksamtalet efter föreställningen om de år av medvetet arbete som har format Qarl Qunt. Och om skillnaden på när han uppträder på scen jämfört med en vanlig kväll på stan. Det är avslöjande, kvinnor som män provocerar.
Det gör även Sofia Södergård i föreställningen. Lite lätt, i direktkontakten med publiken, där vi får se Qarl Qunt på riktigt nära håll. På scen träder han fram ur mörkret. I en ensam strålkastare, med ryggen mot publiken ger dansaren en suverän gestaltning av frustrerad väntan. De spända axlarna, och otåligt vippande låren. Qunts försök att slappna av blir ett demonstrativt skrevande med benen och helt utslag i armarna. Hellre cirklar han runt och skuggboxas.
Södergård är en fenomenal dansare med en smart blandning av stilar, där wacking och vouging är tydliga inslag. Kroppens uttryck gestaltar manlighetens, även det sköra. Kostymerna – skinn med nitar, grå kostym eller verkstadsbrallor och keps – lägger förstås sitt till och projektioner, inspelade affirmationer och musiken pumpar upp. Men det är i dansrörelserna, hur de sätter tempo och tar plats, med blicken som pricken över i, som manligheten manifesteras. Slick ger en imponerande bild att fundera över.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten och gp.se

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser