Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 25 september 2020

Skaparlust, inspiration och trolleri

2018-09-28

Fakta:

Namn: Världar av väntan
Regissör: Koncept, regi och scenbild: Charlie Åström
Musik: Musik och ljud: Martin Fremling
Ensemble: Medverkande: Fredrika Byman Moberg, Nawar Hermiz Al-Amarin
Plats: Angereds teater

Teaterrummet är en trollerilåda. Den moderna varianten, den svarta lådan – black box – kan te sig tom och trist i all sin enkelhet. Men, vilken underbar magi kan inte uppstå där! På Angereds teater ger Charlie Åström ett upplyftande exempel i sin nya, dansanta föreställning Världar av väntan.
I den tomma lådan finns Fredrika Byman Moberg och Nawar Hermiz Al-Amarin. Deras vita, vida byxor och korta jackor med knappar har en lätt och inbjudande anstrykning av clownkostym. Men framför allt ger dräkterna rörelsefrihet. Och så tecknar de kropparna väl mot all svärta, som är utgångspunkten i Åströms koncept. Resten är ljus och lust att berätta i rörelse.
Paret har ett uppdrag, de ska göra slut på all väntan. Det berättar de rakt och etablerar genast tydlig publikkontakt. Regin spelar en stund listigt med just det som ska avskaffas. Är det något barnpubliken känner igen så är det ”vänta lite”.
Intresset är därför på topp när den nödvändiga nyckeln är upphittad och dörren till nya världar kan öppnas i en magisk ring, högt upp på väggen. Jo, dansarna klättar bokstavligen på väggen. Och de dansar mot den med effektfulla rörelser som provar kroppens förmåga på just så lekfulla sätt som växande kroppar tycker om att göra. De vita dansarna mot den svarta väggen blir som en omvänd skuggteater.
Charlie Åströms ljusdesign skapar med samma raffinerade enkelhet även nya rum. Nyckelns cirkel följs av slingor och utskurna former på golvet. Här ges plats för viga duetter med dansarna i en imponerande samklang. På lekfullt allvar välter de sig kring varandra, rörelserna ger motstånd och följer med i dynamiska växlingar. Fredrika Byman Moberg svävar till och med högt upp i rymden. Världar av väntan består av fysisk fantasi och konkret kroppskontakt i god förening – där även Martin Fremling eggande klangbotten spelar med.
Ett parti upptas av skulpterade kroppar, den ena dansaren är en massa som den andra ger form – en välkänd och inspirerande dramaövning – som barnen sedan får prova på. Till sådan skaparlust kan väntan vändas, bara kroppen får vara med.

Spelas t o m 30 november

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten, september 2018

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser