Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Födselsdagsfest med elitdans

2018-08-19

Fakta:

Namn: All Balanchine: Serenade, De fyra temperamenten och Symfoni i C
Koreografi: Georges Balanchine
Musik: Tjajkovskij, Hindemith och Bizet
Ensemble: New York City Ballet
Plats: Tivolis Koncertsal
» https://www.tivoli.dk

Det är nu över ett halvår sedan Peter Martins drog sig ur sin roll som konstnärlig ledare för New York City Ballet efter 35 år på posten. Men lyckligtvis har situationen i ledningen inte orsakat någon skada på kompaniets tekniske nivå och konstnärliga framtoning på scenen. Det stod klart, när det berömda amerikanska balletkompaniet onsdag kväll inledde sitt 10:e gästspel i Tivolis Koncertsal med anledning av Tivolis 175-års födselsdag. Och det var verkligen ett kompani på toppnivå och fyllt med massor av talangfulla unga dansare, som den konstituerade ledningen på fyra personer övertog efter Peter Martins och nu kör vidare, medans man letar efter den rätta nya chefen.
Traditionen trogen inleddes gästspelet med ett rent Balanchine-program. För det är fortsatt baletterna av kompaniets grundare, George Balanchine, som är kärnan i New York City Ballet. Självklart startade kvällen med kompaniets stämningsfulla signaturverk, Serenade, där 17 kvinnor i lätta ljusblå tyllkjolar virvlar in i månskensnatten till Tjajkovskijs stråkmusik.
Trots en vacker Sterling Hyltin i solopartiet inträffade magin dock inte helt i det mästerligt koreograferade, lyriska och musikaliska verket, där det var lite för mycket skälvande oro under de första satserna, innan den fantastiskt vackra elegiska avslutningen. Och det verkade som om, den begränsade platsen på scenen i Tivoli i förhållande till den stora scenen i New York kom i vägen för några av dansarna.
I gengäld blev det ett glädjande återseende med den geniala, kontrastfyllda, svartvita baletten De fyra temperamenten til Hindemiths neoklassiska musik. Ett verk som New York City Balett också hade på programmet, när kompaniet för fem år sedan gästdansade på Operaen.
Återigen var det var det ett glädjande återseende med den eleganta danska solodansaren, Ask la Cour. Mycket följsamt hängav han sig den flegmatiska variationen med de både apatiska, skarpa och spöklika rörelser. Men De fyra temperamenten, som raffinerat och härligt leker med och fördröjer det klassiska stegspråket, bjöd också på massor av suverän tåspetsdans, bland annat i den energiska koleriska variationen med Megan LeCrone i spetsen.
Den tindrande flotta Symfoni i C till Bizets musik visade också med all tydlighet de kvinnliga dansarnas excellenta tåspetsteknik. Här förenar Balanchine elegant den klassiska ryska balettstilen med amerikanskt turbotempo. Men en av ballettens höjdpunkter är den långsamma svävande adagiosatsen, som onsdag kväll blev otroligt vackert dansed av Teresa Reichlen tillsammans med Russell Janzen, som kan påminna om en purung Peter Martins.
I weekenden kan man förutom premiereprogrammet, All Balanchine se Classic New York City Ballet med verk av Balanchine, Martins och Robbins. Och på programmet ”All Contemporary” presenteras verk av Christopher Wheeldon, Alexei Ratmanskij och Justin Peck. Tre koreografer, som allesammans har varit omnämnda som möjliga nya ledare av kompaniet med Justin Peck som den mest lämpliga.

Gästespelet pågår till och med den 19 augusti.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser