Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 03 november 2024

Dans i skolan-pionjären Cecilia Björklund Dahlgren utsedd till professor vid LTU

2018-02-01

Vid Luleå Tekniska Universitet, LTU, bedrivs både forskning och undervisning i dans, och universitetet har befordrat Cecilia Björklund Dahlgren till professor i danspedagogik på konstnärlig grund. Cecilia Dahlgren Björklund har redan varit verksam som universitetslektor vid LTU under nio års tid.
Cecilia Björklund Dahlgren som själv är dotter till en dansare och tidigt fick börja ägna sig åt dans har gjort till sitt credo att se till att så många barn som möjligt ska få chans att möta dansen under sina tidiga år och initierade därför undervisning för och med barn genom obligatorisk skolundervisning i grundskolan. Den första kommunen blev Skellefteå som nu har haft dans i skolan sedan 1978, d.v.s. i 40 års tid, och många andra kommuner har följt exemplet.
2003 initierade Cecilia Björklund Dahlgren Sveriges första Danslärarutbildning vid Luleå tekniska universitet förlagd till Musikhögskolan i Piteå. Att bli danslärare är ett framtidsyrke, inte mindre än 110 svenska kommuner har numera dans på schemat under professionell ledning. En av de främsta eldsjälarna bakom en starkare infrastruktur för danskonsten är just Cecilia Björklund Dahlgren som bland annat tog initiativ till inrättandet av de regionala danskonsulenter som numera finns i inte mindre än 19 regioner, där de ser till att inte minst barn och unga får möta danskonst.
År 2009 flyttade det nationella utvecklingsarbetet Dans i Skolan ut från Kulturrådet och Cecilia Björklund Dahlgren tog initiativ till inrättande av det Nationella institutet Dans i Skolan som från början hade LTU som huvudman
2011 bildade Cecilia Björklund Dahlgren i samarbete med Piteå kommun Stiftelsen Institutet Dans i skolan. Institutets mål är att sprida dansen som kunskapsområde i skolan. En annan lika viktig aspekt av Institutet Dans i Skolans verksamhet är att utveckla den konstnärliga och pedagogiska forskningen, det handlar både om metodutveckling och att samla och systematisera kunskap om dansen som konstart. Det vill säga att utveckla forskning om Dans i skolan.
– Äntligen värderas barnens dansande och danskonst med och för barn. Detta kommer få stor betydelse för de danslärare som utbildas i dag, säger Cecilia Björklund Dahlgren om sitt nya uppdrag som professor i danspedagogik på konstnärlig grund. Hon berättar också om att Institutet Dans i skolan, Luleå tekniska universitet, Piteå kommun och Skellefteå kommun samverkar i uppbyggnaden av en så kallad Nationell plattform för Dans i skolan, för att som Cecilia Björklund Dahlgren säger:
– Utveckla spetskompetens inom området Dans i Skolan, stärka forskningen och konstnärligt utvecklingsarbete där konst och dans samverkar. Det handlar också om internationellt och nationellt nätverksbyggande mellan kommuner, skolor, högskolor, danskonstnärer, danslärare och dansforskare.
— Min vision är att alla elever ska få tillgång till dansen som konstform i skolan på samma vis som eleverna möter litteraturen, musiken och bilden. Jag gläds åt allt jag har kunnat åstadkomma inom området danspedagogik och Dans i skolan (förskola, grundskola, gymnasium och högskola). Jag är ivrig att vidareutveckla och stärka området tillsammans med kommuner, skolor, högskolor, näringsliv och utbildnings-och kulturdepartementet där utvecklingsarbetet Dans och integration i skola och högskola är ett prioriterat område.
Cecilia Björklund Dahlgren fick högre utbildning i dans vid Operans Balettelevskola, London Conteporary Dance School och vid Ecole superieure de la danse classique i Cannes. Tidigt väcktes intresset för danspedagogik och koreografi för barn och ungdomar och det blev ett omfattande turnerande med Bolidenbaletten i många länder bl.a. i franska kulturhus och på Lincoln Center i New York.I slutet av 70-talet tog Cecilia danspedagogexamen vid Statens Dansskola, nuvarande Dans och Cirkushögskolan i Stockholm.

Mer om Institutet Dans i skolan och omn den närmast förestående nordiska forskningskonferensen i Piteå och Skellefteå 7-9 maj finns att läsa på www.dansiskolan.se/se

Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser