Premio Europa per il Teatro går till två världsberömda skådespelare.
Det är två toppnamn inom framför allt filmens värld som har belönats med Eurupeiska unionens teaterpris Premio Europa 2017 , nämligen Isabelle Huppert och Jeremy Irons. Båda har dock hela tiden haft kontakt med den direkta scenkonsten och har aldrig övergivit teatern helt och hållet.
Jeremy Irons uppmanade oss alla att komma till London i vår där han kommer att spela Lång dags färd mot natt. Från scenen på Teatro Argentina där helgens prisceremoni ägde rum var han glatt skämtsam, sade sig vara tacksam över att få komma till Europa och tillägnas ett så fint pris ”innan vi blir helt isolerade från gemenskapen”. När han bad oss alla i publiken att komma till London för att se honom i Eugene O’Neills sagda pjäs, menade han att han skulle spela i ”Lång dags färd mot natt innan vi själva går in i det fullständiga mörkret.”
Isabelle Huppert var desto allvarligare på scenen, och det var framför allt hon som påminde alla om den pristagare som av politiska orsaker var förhindrad att komma till Rom, (dit pristagarna i år var inbjudna, inte minst med tanke på 60-årsjubileet av Romfördraget).
Parallellt med det stora teaterpriset Premio Europa delas även ut priser för ”Theatrical Realitys”, och ett av dem har i år gått till den konstnärliga ledaren för Gogol Center i Moskva Kirill Serebrennikov, som fortfarande sitter i husarrest i sin lilla lägenhet i Moskva för påstådd förskingring av statliga kulturanslag:
”Våra tankar går idag till Kirill Serebrennikov.” sa bland annat Isabelle Huppert.
Premio Europa delades ut för 16:e gången och priserna för kallade Theatrical Realitys delades ut för 14:e, eller på italienska XIV Premio Europa Realtà Teatrali och de gick till följande konstnärer: Susanne Kennedy, Jernej Lorenci, Yael Ronen, Alessandro Sciarroni, Kirill Serebrennikov och Theatre N099; och ett specialpris ägnades dessutom Dimitris Papaioannou.
Dessutom delades ett specialpris till Nobelpristagaren i litteratur 1986 Wole Soyinka som även skriver teaterpjäser och ett speciellt omnämnande gick till ytterligare en teaterman från den afrikanska kontinenten, den marockanske regissören Fadhel Jaïbi.
Bland de verk som under den gångna veckan visades i Rom var den israeliska regissören Yael Ronens, Roma Armee, ett nyskapat verk som kommer att spelas på Gorki Teater i Berlin i början av kommande säsong. En av de medverkande är Lindy Larsson, som från scenen dansar och berättar om sin svenska uppväxt i utsatthet och diskriminering, som tillhörande inte någon romsk släkt, men väl en släkt av så kallade vandrare.
Det är verkligen ett verk som borde bjudas till någon scen i Sverige, varför inte Dansens Hus i Stockholm, eftersom det är en föreställning med mycket såg och dans som dessutom handlar om ett högaktuellt ämne, diskriminering och utsatthet.
En europaparlamentariker medverkade också från scenen på Teatro Argentina, och betonade att satsning på kultur är en vital del av det europeiska samarbetet, just för att motverka sagda utsatthet och främlingsfientlighet. Och han underströk att: ”Den nya unga generation i Europa känner sig redan som europeer.”
Kvällen avslutades med en gemensam läsning av Huppert och Irons, först ur den gripande kärleksbrev mellan Albert Camus och Maria Casarès.
Och så den tidigare pristagaren till Premio Europa Harold Pinters text Ashes to Ashes som heller inte lämnar någon oberörd.
Se vidare www.premio-europa.org
Ann-Marie Wrange
Fler Nyheter