Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 22 oktober 2024

Att släppas ner i en helt främmande omgivning

2017-11-15

Fakta:

Namn: Ursäkta oss
Koreografi: Khamlane Halsackda
Ensemble: Majula Drammeh, Nidia Martinez, Barbieri, Pietro La Loggia, Khamlane Halsackda
Plats: Dansstationen i Malmö,
» http://www.dansstationen.nu

”Vem är du? Varifrån kommer du?” Det är de Existentiella frågor som ofta är frekventa i möten mellan människor från andra länder och människor i Sverige.
Just dessa frågor ställer Khamlane Halsackda med mikrofon i hand, som en introduktion till de dansare med utländsk bakgrund, som medverkar i hans nya koreografiUrsäkta oss. Och dansarna svarar personligt, drastiskt och dramatiskt.
Majula Drammeh berättar om sin mamma från Finland, sin pappa från Gambia, att hon alltid får frågan: ”Varifrån kommer du?” Om hon svarar, ”Härifrån, från Malmö”, eller ”Från Stockholm!”, så duger det inte. Nej, den ständigt återkommande följdfrågan blir: Varifrån kommer du egentligen?
Antingen svarar hon genom att berätta om sin pappa från afrikanska kontinenten, eller också säger hon: ”Gissa?”
Då får hon ofta svaret: ”Argentina?” Och hon nickar ja – fast det är fel. Men det stämmer överens med de fördomar som florerar.
Däremot kommer en annan medverkande dansare från Argentina, Nidia Martinez Barbieri, som berättar om alla de olika länder i Europa som hon bott i, innan hon kom till Sverige.
”Har du personnummer här?” frågar de andra dansarna.
”Ja!” utropar hon stolt och publiken på Dansstationen i Malmö skrattar högt, många i publiken är nämligen SFI-studenter, som tycks känna igen sig, helt och fullt.
Dansaren Pietro La Loggia från Italien har flyttat till fyra olika länder i Europa på grund av jobb, men numera är Malmö hans hem, här växer hans nya rötter, säger han.
Khamlane berättar med underliggande fysisk skyddslöshet om sin barndom, hur han vid fyra års ålder flydde från Laos (efter Vietnamkriget) med sina föräldrar till Storbritannien, och om hur svårt det måste ha varit för dem att lära sig leva i ett nytt land långt borta från hemlandet.
Sen frågar han oss i publiken: ”Finns ni här på riktigt?”
– ”Ja!” svarar vi.”Förstår ni vad jag säger, på riktigt?”
Ursäkta oss utspelas i en SFI-lektion där en av dansarna är lärarvikarie, de andra är elever som skall lära sig svenska språket.
Studenterna rör sig framför varsin skolbänk, håller på med att skriva, läsa, tala svenska, missuppfattningar om ordens innebörd, betydelse, uttal, står som spön i backen och längtan efter att verkligen förstå språket hänger bokstavligen över deras axlar.
De skriver sina egna texter på skolans griffeltavla, läraren tillsammans med publiken rättar stavfel och språkliga felaktigheter. Det blir till en lektion i språk för alla, därefter sjunger dansarna Leende guldbruna ögon medan Kahmlane Halsackda, vid griffeltavlan blåser såpbubblor, i takt med sången.
Ursäkta oss pendlar dialektiskt mellan verbal kommunikation, missförstånd, språkliga begränsningar och fysiska uttryck. I denna humoristiska, skruvade, snudd på surrealistiska, dansperformance skapar dansaren och koreografen
Khamlane Halsackda med sin minimalistiska stil skapar stark närvarokänsla i dialog med publiken.
Föreställningen är indelad i olika kapitel, som presenteras i tur och ordning av Halsackda där scenerna i snabba kast växlar mellan klassrum, teaterscen och drömvärldar. Gestaltningen sker gruppdynmamiskt mellan dansarna som omformar sig i nya konstellationer, där de tre dansarna flätar ihop sig till en enda kropp som vibrerar och förändras på avstånd från Halsackda, när han ensam hämtar vatten för att genomföra en ritual.
Kapitel tre handlar om att lyssna och prata, alltmedan de fyra dansarna fokuserar på att gestalta ordet ”explosion”, där orden inifrån exploderar ut ur kroppen med maximal kraft, skrämmande, om och om igen. Detta är verkligen skrämmande starkt.
Kapitel fyra handlar om trädet, ett träd med smal björkstam och rufsigt lövverk, som Majula rör sig runt och hon dansar och grälar på det spröda trädet som till slut skadat faller rakt ner på scenen. Men så reser sig trädet igen. Kanske att björken symboliserar det nya svenska omgivningarna, som att komma till ett nytt land med nya träd, och skaffa sig nya rötter.
Eller som jag ser det, ett Kunskapens träd, som växer för alla som kommer till det nya landet.
Ursäkta oss har inspirerats av de många möten som koreografen Khamlane Halsackda och dansaren Rumiko Otsuka haft med lokala SFI-klasser i de tolv städer där nu föreställningen nu är på turné till den 24 november.
Missa inte denna egensinniga föreställning.

Se vidare Dansnät Sverige www.dansnatsverige.se

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser