Okänd gåtfull drömvärld
Fakta:
Namn: Hieronymus Bosch The Garden of Earthly Delights,Koreografi: Marie Chouinard
Musik: Louis Dufort
Plats: Dansens Hus, Stockholm
Den kanadensiska koreografen Marie Chouinard har öga för dansens likhet med rytmiska penseldrag. Grafiskt precis har hon låtit sina verk eka av av historiska förebilder och den som sett tydligheten i Body Remix där dansarna kompletteras med kryckor glömmer det inte.
Konstnären Hieronymus Bosch 500-årsjubileum förra året firades bland annat med en koreografi av Chouinard, The Garden of Earthly Delights, Lustarnas trädgård. Bosch målade en stor triptyk där syndafallet och helvetet flankerar den utförliga mittenbilden där människor i en fantasiträdgård äter jordgubbar och pillar på varandra i märkliga positioner och inuti underliga farkostliknande klot.
Alla är de bleka som av marsipan, och de tio dansarna som stiger fram ur den uppförstorade målningen är lika svagt rosa-beiga allesammans. Porträttlika jämfört med målningens alla invånare i en värld där sinnligheten tycks ha stannat i ett egenartat tillstånd. Njutning eller försöksverksamhet? Erotik eller höviskhet? Dansarna översätter bilden till dans och fångar också något av den märkliga stillheten i Bosch målning. Sannolikt ville han skildra ett moraliskt förfall, ett Sodom och Gomorra bland jordgubbar, träd och dammar. Men med sin detaljrikedom skapade han en gåtfull drömvärld.
Koreografin har sugit upp karaktäristiska positioner från målningen och uppfunnit ett dansat språk som till Louis Duforts fågelkvittriga musik blir en sprittande livfull tolkning av den stillastående bilden. Bildens många småscener lösgör sig från fonden och dansar fram på tjugo ben, ömsom i yster ritt på okända djur, ömsom i tankfullt undersökande av varandras kroppar. Suveränt synkade kårpartier träffar mitt i bildens underliga stämningsläge.
Någonstans mellan renässans och religionskrig målade Bosch sin bild. Med Chouinards hjälp färdas man bakåt, inåt och uppåt i en tidsmaskin som ställts på paus; märkligheten omformulerad till dans.
Recensionen är tidigare publicerad i Expressen 22 okt.
Fler Recensioner