Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 23 oktober 2024

Människan i digitalt teknologisk utsatthet

2017-09-27

Fakta:

Namn: Who are u
Koreografi: Peter Svenzon
Regissör: Peter Svenzon
Musik: Peter Svenzon
Ensemble: Art of spectra med Norikazu Aoki, Joakim Envik Karlsson, Ulriqa Fernqvist, Yukiko Masui, Marc Stevenson Tibio, Staffan Svensson
Plats: Stora teatern, Göteborg
» http://www.artofspectra.com

Peter Svenzon och hans dansgrupp Art of spectra har under snart två decennier gjort ett samtida, flerskiktat uttryck till sitt kännemärke. Svenzon själv är förutom koreograf även kompositör och videomakare, vilket präglar uppsättningarna. Hans rötter i streetdansen brukar också ge tydliga utslag i rörelseenergin. Who are u, som hade premiär på Stora teatern i Göteborg och under hösten turnerar landet runt i Dansnät Sveriges regi, fortsätter linjen.
I detta Svenzonland regerar de digitala tecknen, den enskilda människan sätts under press.
Elektronisk musik flödar, olycksbådande och rytmisk, här och var på gränsen till öronbedövande muller. Scenen är höljd i dunkel, men två ytor, avgränsade med plastväggar från golv till tak, skimrar lätt blåaktigt. Med skarpa ljuslinjer över scenen skapas suggestiva mönster och indelningar. Det börjar på golvet, men klättar vidare upp över fondväggen, där linjerna växer ut i digitala koder. En värld av tecken, svåra att omfatta.
Men det är inte det digitala Peter Svenzon är ute efter att dechiffrera. Who are u tar sikte på människans utsatthet och hur vi (förtvivlat) söker kontakt med varandra.
Några kroppar ligger hopkrupna på golvet. I den ”blå buren” till vänster börjar dansaren Yukiko Masui ställa frågor: Varför kommer du hit? Vem är du? Det låter närmast som en detaljerad enkät, men det är en dikt av Lina Ekdahl, som återkommer.
Kontakten mellan kropparna är inledningsvis försiktig. Stela armar omfamnar inte, men kan lyfta en annan kropp. Blickar möts. Koreografin spelar med betydelsen av att klä av och klä på, närma sig, gömma sig eller ropa efter kontakt. I den andra ”plastburen” syns trumpetaren Staffan Svensson leva ett avskilt liv. Små stärkande fysiska övningar och bilder på datorn sipprar ut, men han är onåbar för kontaktförsöken.
Peter Svenzons koreografi kontrasterar solon, där de kraftfulla dansarna var och en bjuder på full utväxling, med ensemblepartier där de fem i tajmat samspel får energin att nästan explodera. Det sköra förbyts i kraftutbrott, som ibland övergår i våld. Ulriqa Fernqvist är sedan länge en lika utsökt som säker uttolkare av Peter Svenzons koreografier, här i gott sällskap med flera nya dansare. Det internationella genomslaget för Art of spectra – som flitigt turnerar nere på kontinenten – avspeglar sig i ensemblens sammansättning. En kvalitet och utveckling värd att följa.

Spelas på turné i Dansnät Sverige t o m 23 november

Texten är tidigare pubicerad i Göteborgs-Posten 26 september 2017.

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser