Nya Corpus tar avstamp i skrämmande krigsperformance
Fakta:
Namn: PrefectureKoreografi: Martin Forsberg
Musik: Mitja Nylund
Ensemble: Corpus
Plats: A-salen, Det Kongelige Teater, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk
Det råder nya tider för Den Kongelige Ballets Corpus. Efter fem år som en experimenterande del av Den Kongelige Ballet, är Corpus nu under ledning av Tim Matiakis blivit ett autonomt kompani med sex egna internationella dansare med såväl klassisk som modern bakgrund.
Lägligt har Matiakis inviterat den allsidiga svenska koreografen Martin Forsberg för att kreera den första föreställningen med det nya Corpus. För Forsberg, som gick ut Skolen for Moderne Dans i Köpenhamn i 2005, har arbetat både med moderna och klassiska dansare och har gjort verk, som omfattar allt från abstrakt formalism till teatralisk dansperformans.
Det nya verket Prefecture, som genom ett våldsamt bombardemang riktat mot alla sinnen effektfullt skapar dystra bilder av en värld på katastrofkurs, bär i hög grad prägel av en dansperformans med scenografi, ljud och ljus som mycket viktiga medspelande delar. Redan när man sätter sig på bänkarna,
som omger scengolvet, känner man obehageliga ljudvibrationer forplanta sig i kroppen. Över scenen hänger en flott belysta, men oroväckande rökskyar, och man känner en sötaktig lukt av förorening i luften.
När de i totalt fem svartklädda dansarna intar scenen, förs vi in i krigets skrämmande universum fyllt med skottsalvor i Mitja Nylunds välkomponerade soundscape, och vi ser dansarna nästen ständigt stå, falla eller stelna till i krampartade ställningar i det ändlösa kriget. Med djuriska rörelser söker de ömhet och trygghet och rörande kravlar de omkring och lägger sina huvuden i knäna på publiken.
Under den andra delen av den 50 minuter långa föreställningen riktas fokus mot klimaförändringer, naturkatastrofer och miljöförstöring. En stor vindmaskin sänder susande blåst rund i rummet, och vi hör ljud av regn, eld och oväder.
Iförda genomskinliga latexdräkter, påminner dansarna oss nu om, hur vi emballerar allt i denna värld, och när de knuffar ihop scenografin stora plastpresänningar i en jättehärva, är det en effektiv bild av anhopningen av plast på jorden.
Koreografisk fungerar den första delen bäst, medan den andra delen adansmässigt är för lös i strukturen. Men det är ett starkt lag dansare i det nya Corpus och Prefecture presenterar mörka och känslomättade och skrämmande bilder, som går rakt in i kroppen.
Vid applådtacken på tisdagskvällen fick Martin Forsberg överlämnat det prestigefyllda svenska Birgit
Cullberg-priset på 100.000 svenska kronor via den svenska Konstnärsnämden för sitt koreografiska
arbete.
Prefecture som hade urpremiär i samband med Århus festuge spelas på A-salen i Den kongelige Teater till och med 16 september
Fler Recensioner