Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Synliggörande av erfarenheter i vår tid

2017-08-18

Fakta:

Namn: Not visible/ Visible
Koreografi: Graham Adey
Regissör: Graham Adey
Ensemble: Nya Rörelsen, På scen: Atoosa Farahmand, Akbar Shayan Armandpour, Camila Mora Pena, Diana Feilhauer, Alexander Graham, Hanine Tarifi, Khamlane Halsackda, Linnea Karlsson, Matilda Bjärum, Mohsen Rassam, Nidia Martinez Barbieri, Niloofar, Omar Khalil, Shoroq Tarifi, Stefan Jalali Farahari.
Plats: Malmö sommarscen 2017, Platsen vid kanalen framför Malmö live, spelas vidare på Lokstallarna i Kirseberg,Malmö, Rönneholmsparken, Malmö live på Malmö sommarscen, samt gatuscenen under Malmöfestivalen.
» http://malmo.se/sommarscen/

Platsen vid kanalen framför Malmö live är som gjord för dans på bryggan, vi i publiken sitter på enkla trappformade platser då ett förvånat ansikte sticker upp vid bryggan och tittar frågande på oss.
Han och de andra i båten inser att de har lagt till vid fel ställe och tar sig snabbt vidare, men många i publiken uppfattar det hela som ett originellt sätt att inleda Not visible / Visible, ett dans-och performanceprojekt av Nya Rörelsen, som ersatt Rörelsen- koreograferna i Skåne,
med sitt nya projekt där unga dansare med olika bakgrund söker en gemensam röst, ett sätt att skapa synlighet i vår tid.
Nya Rörelsen, som beskriver sig själv som ett ”växthus” för professionella dansare, har utforskat nya platser för Not visible/ visible.
Först,de anrika lokstallarna i stolt tegelbyggnad, därefter Rönneholmsparken, Malmös mest poetiska park, därefter bryggan vid kanalen.
De 15 dansarna sitter bland publiken och börjar sin föreställning genom att ta sig härs och tvärs fram till scenen. Några av dem presenterar sig vid en mikrofon, med namn och korta historier om sitt liv, en av dem berättar om sitt namn, Niloofar, som betyder lotusblomma, i mycket speciella färger. Hon är stolt över sitt namn och skapar med andra en berättelse om sitt namn, sitt jag, sitt livs historia.
En mix av solon och gruppdynamiska collage varieras i ständigt nya berättelser, frusna ögonblick, sång och musik i denna kollektiva energi där enstaka personliga berättelser är det som sticker ut. En av dansarna, Mohsen Rassam, får tiden att stanna när han sluter ögonen och tar luften i sina händer, magiskt, till text på persiska (utan översättning).
En annan dansare Omar Kahlili berättar på engelska om sin bittra erfarenhet i syriskt fängelse, oskyldigt anklagad, men genom att byta fångnummer (mellan nummer 19 och 18) lyckas ta sig ut. Omar Kahlilis gestaltning av sina erfarenheter är fysiskt genomträngande, med tung undertext, strikt mimik. Hans berättelse är en av dem som blir smärtsamt synlig/ visible i detta dynamiska, mångfacetterade performanceprojekt, där publiken i slutet bjuds upp till dans på bryggan tillsammans med dansarna.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser