Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 21 september 2020

Transformationer i träningsstudion

2017-04-24

Fakta:

Namn: Interpassivities
Koreografi: Jesper Just
Ensemble: Corpus med Dansare från Den Kongelige Ballet
Plats: A-studion, Det Kongelige Teater
» http://www.kglteater.dk

Vi stängs in i den tomma och fönsterlösa dansstudion tillsammans med dansarna. Ytterkläderna har vi redan lämnat ifrån oss i garderoben, men dansarna är klädda i flera lager av varmt och mångfärgade träningskläder. Vi ställer upp oss på slumpvisa ställen i studion, som är grå invändigt, och väntar på att föreställningen ska börja.
Performance- och danseverket Interpassivities av videokonstnären Jesper Just är emellertid inte någon vanlig föreställning med traditionell början och avslutning. Dansarna står också avvaktande, som om också de vore åskådare, men långsamt börjar de röra på sig och värma upp. Eftersom lokalen är helt tom tar dansarna tag i oss åskådare och använder oss som stöttor istället för balettstänger. Undan för undan börjar dansarna dansa – tillsammans eller var för sig – på olika ställen i studion. Vi i publiken måste alltså konstant röra oss runt i studion för att se dansarna, men vi måste också flytta på oss för att ge plats åt dansarnas rörelser och steg, som inte alltid rör sig i förväntad riktning. Såsmåningom, när de får upp värmen, kastar de av sig de grå träningskläderna och står sen i enkla varma trikåer i samma färg som golvet och väggarna, det är grått i grått.
Det är fascinerande att befinna sig helt nära inpå dansarna, när de är mitt i sina extrema rörelser. Tåspetsdans och höga lyft blir ännu mer imponerande, när det sker mitt framför näsan på oss, och det är nästan att man får en arm eller ett ben rakt i ögat. Efter dansen tar dansarna på sig sina varma träningskläder, och springer snabbt ut genom dörren, som andar som försvinner.
Vi i publiken står övergivna med känslan av att tomhet och saknad, eftersom frånvaron av dansarna har förändrat rummet och dess energi. Det är dansarna som har besjälat rummet, som efter deras sorti bara är ett grått, sterilt och klaustrofobiskt rum , som man så fort om möjligt bara vill komma ut från.
Dansstudions golv är en mosaik av byggelement i olika storlekar, som fyra hantverkare mitt under dansen börjar bryta upp. De lägger dessa byggelement på varandra i flera staplar så att det skapas ett nytt och mer kaotiskt arkitektoniskt landskap i dansstudion. Hantverkarna rekonstruerar rummet och konstruerar ett nytt för att slutligen lägga hela golvet på plats igen som om det vore ett stort pussel. Det är faktiskt spännande att följa detta arbete, och publiken ger också de fyra hantverkarna sitt bifall, när de allra sista golvelementen läggs på plats och ordningen i rummet har återupprättad.
I detta hantverkarperformance kan man konstatera att Jesper Just är inspirerad av den argentinska författaren Jorge Luis Borges roman On Exactitude in Science, som handlar om ett stort och mäktigtt land, där man upprättar en karta som är lika detaljerad som landet självt. Sålunda kan rummet och golvet i Interpassivities ses som berättelsens plats och kartbild.
Det hemgjorda begreppet ”Interpassivities” kan ersättas av ordet ”transformation”, för hantverkarna skapar konstant förändringar i rummet, som dansarna måste rätta sig efter. Publiken måste också förhålla sig till dessa förändringar och kan inte bara stå still eller sätta sig, den måste hela tiden vara i rörelse. I modernt PR språk heter det på danska ”Omstillingsparate” (beredda till förändring, villiga till omställning).
Förutom transformationer handlar Interpassivities om rum och människans förmåga att ta plats i ett givet rum. Därutöver handlar verket människans egen rumslighet och om att ge varandra plats.
Det demonstrerar publiken själv genom att hela tiden flytta sig för dansarna, hantverkarna och varandra. Temat rumslighet utvecklas även via videoklipp som visas på storskärmar. På dem zommar man in på några av dansarna, som ligger sammanflätade, och på en mur som skär igenom ett landskap och skiljer människor åt och därmed inte visar på rumslighet.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser