Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 05 oktober 2024

Arkitektur i rörerlse

2017-03-24

Fakta:

Namn: Interpassivities
Koreografi: Jesper Just och dansarna
Musik: Kim Gordon och August Rosenbaum.
Ensemble: Corpus med Dansare från Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater, A-Salen,
» http://www.kglteater.dk

Den Kongelige Ballets exprimenterande laboratorium, Corpus, som just har nominerats till årets Artbeat
Pris, har under sina nu fem levnadsår presenterat föreställningar i vitt skillda format och av ytterst
skiftande kvalitet.
Till höjdpunkterna hör den utmärkta krigsbaletten I Føling (I känslan), som hade premiär på Skuespilhusets Store Scene i 2014, medan installations- och destruktionsballetten Tornerose skal dø i A-Salen i höstas var blandt de mindre lyckade.
Nu är Corpus tillbaka i A-Salen med en ny och mycket välgjord performance i balettgenren,Interpassivities, kreerad av den 42-årige internationellt kända videokonstnären Jesper Just. Detta nya och mycket arkitektoniska verk, vars titel är en blanding av orden interaktivitet och passivitet, handlar inte bara om konstruktion och dekonstruktion. Det belyser också fint förhållandet mellan kropp och objekt, åskådaren eller den beskådade och rörelse som konst och arbete.
Tillsammans med publiken intar sex balettdansarna (tre av vardera kön) det inledningsvis grå och helt nakna rummet, där alla kan röra sig fritt omkring. Gradvis börjar dansarna anta sina roller som balettdansare med tåspetssteg, hopp och lyft i olika grupperingar, som också kommer att styra publikens placering i rummet.
Plötsligt dyker fyra muskulösa småsnackande polska arbetare upp med en ritning över rummets golv som visar sig vara ett pussel av parallellt liggande element som kan plockas upp, flyttas runt och staplas. Medan dansarna utför sitt konstnärliga muskelarbete i samspel med både golv och väggar fortsätter polackerna sitt kreativa arbete med lyft-, flytt- och byggnadsarbete.
Musiken skapar också rum med pianomusik, dunkla rytmer och viskande tal, som tonar fram både från ovan och under golvet. Överraskande sent involveras videoprojektioner i verket med sinnliga närbilder av balettdansare och hjälpmedel för människor med funktionsvariationer, medan de levande dansarna i rummet antar karakrären av en slags objekt som dväljs längs golvet. Med bilder på staketet mellan Mexico och USA kommenterar föreställningen också politiskt synen på fri rörlighet.
Även om det finns många balettsteg i föreställningen så handlar det inte om själva dansen, utan det är relationerna som är viktiga i Jesper Justs verk. Tillsammans med de kungliga balettdansarnas egna personliga Pop Up-föreställningar, som visas kontinuerligt under de pågående säsongerna, är Interpassivities” ett av de mest interessanta och helgjutna verk Corpus har presenterat i A-salen.

Föreställningen Interpassivities spelas till och med 31 mars

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser