Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 18 januari 2021

Härkomstens kraft och betydele

2017-02-14

Fakta:

Namn: Stafet
Koreografi: Kitt Johnson
Ensemble: Kitt Johnson X-act
Plats: Dansehallernes Store Scene, Köpenhamn
» http://www.kittjohnson.dk

Nio skickliga och expressiva performers (aktörer) av vitt skilda härkomstter, såväl geografiskt,
kulturelt som socialt finns med på scenen i Kitt Johnsons nya föreställning Stafet (Stafett). En bildrik dansperformance som med både seriositet och humor belyser härkomstens kraft och betydelse för oss människor och hur historiska händelser kan mytologiseras och traderas från generation till
generation och påverka nutiden.
Innan publiken kan slå sig ner på sina platser i Dansehallernes Store Scene, ska man typiskt för Kitt Johnson först gå en liten tur i uppdelade grupper, som var och en anförs av en av de medverkande aktörerna. Under den turen skapar man själv genom att man blundar, sina inre bilder på visualiseringsresan till förfädrernas trakter i aktörens ursprungsland. För egen del en resa till Japans bambuskogar och kuperade landskap täckta av teplantager.
Men på scenen tar den 32-åriga japanska dansaren Oda Kyrie med bilder av döda kroppar från Hiroshima, som gestaltas med hjälp av de andra aktörerna och ackompanjeras av våldsamt bullrande musik.
Den 38-åriga tyska Dorothea Eitel har bland annat nazismen klibbande vid kroppen, och lite klichéartat heilar hon med utsträckt arm, medans den fnissande 26-åriga franska Florent Golfier beskriver stoltheten som sitt indgrodda kulturarv.
”Det finns en by i min högra fot,” säger norska Hilde Sandvold, som ett uttryck för, hur upplevelser och minnen sätter sig i kroppen. Som om den vore fylld av elektriska laddningnar rycker det till i hennes kropp när hon sticker fingrarna i jorden och får kontakt med dess historia.
En höjdpunkt i Stafet är en solodans av den karismatiska Julienne Doko, som är född i Centralafrikanska Republiken. Hon har inte bara en fantastisk energi och raffinerad gestik, hon rör sig också som ett vaksamt kattdjur på savannen och visar på hur en spirituell kontakt med förfädrerna kan uppnås via utspärrade fingrar och tår.
Krig, kamp och religiösa ikoner som bland annat den korsfäste Kristus ser vi även framställt som en del av härkomsten i den tankeväckande men inte helt och hållet lika tydliga föreställning som bland annat är inspirerad Siegfried Lenz’ roman Förhistorien (Heimatmuseum) Och från början till slutet sitter nestorn bland performers, den 71 åriga Gabi Dissmann, som en annan Penelope på scenen och virkar på ett oändligt stort rött täcke, som är en vacker bild av livets labyrintiska röda tråd tillbaka till forntiden.

Stafet visas på Dansehallerne i Köpenhamn till och med 18 februari.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser