Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 22 september 2020

Storslam för dans

2017-01-31

Kritikerpriserna för 2016 är klara. Svenska Teaterkritikers Förenings ger sina två teaterpris till dansteater och nycirkusopera! Danspriset går till koreografen Malin Hellkvist Sellén, vars verk Missionären just har utsetts till Svenska Scenkonstbiennalen, som hålls i Norrköping i maj.
Kritikerpriserna utses av landets scenkonstkritiker i en omröstning utifrån nomineringar.

Här är de tre priserna med sina motiveringar:

Teaterpriset: Tilde Björfors/Cirkus Cirkör
Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris 2016 tilldelas regissören och cirkusdirektören Tilde Björfors och Cirkus Cirkör som med bultande cirkushjärta spridit hopp, värme och medmänsklighet i en mörk samtid. I Satyagraha på Folkoperan väver hon elegant ihop Philip Glass minimalistiska opera och Gandhis fredliga budskap med hisnande vacker akrobatik. I Cirkus Cirkörs Limits utmanas och ifrågasätts gränser bokstavligen när frågor om flykt och migration möter cirkuspoesi på hög nivå.

Priset till barn- och ungdomsteater: Papper – en ordlös saga om livet
Svenska Teaterkritikers Förenings Barn- och ungdomsteaterpris 2016 tilldelas uppsättningen Papper – en ordlös saga om livet där regissören Bernard Cauchard har skapat ännu ett hänförande allkonstverk, förbluffande kreativt, humoristiskt och rikt på atmosfär. Stumfilmskoreografi och suggestiv musik iscensätter ett pappersäventyr som roar och överraskar i många format. Med ständigt förnyad uttrycksglädje är Marionetteatern en av de främsta gräns- och publiköverskridande kvalitetsgaranterna bland landets scener.

Kritikernas danspris: Malin Hellkvist Sellén
Svenska Teaterkritikers Förenings Danspris för 2016 tilldelas koreografen Malin Hellkvist Sellén som i mer än ett decennium har borrat i laddade ämnen som kulturell status, genusfrågor och kroppspolitik. Hennes iscensättningar är också hennes arbetsmetod, en öppen prövning av koreografi och dans även som ett samtal – om allt från Kung Kristina till queer dansbandskultur och hur kristen tro konstrueras och tolkas. Det är ofta både djärvt och med en humoristisk skruv, inte minst 2016 års Missionären. Uppsättningens form, ett slags väckelsemöte, involverar publiken i en upplevelse som talar till både kropp och hjärna.

Margareta Sörensson

Se vidare Svenska Teaterkritikers Förening
www.teaterkritiker.se

Fler Nyheter

Annonser