Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 22 oktober 2024

Steg från tre århundraden

2017-01-16

Fakta:

Namn: Dans2Go med Konservatoriet – danseskolen, Other Dances och Beginning and Ending
Koreografi: Bournonville, Robbins och Stavropov
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater, Gammel Scene
» http://www.kglteater.dk

Den Kongelige Ballet ger programmet Dans2Go med koreografier av Bournonville, Robbins och Starpov.
På den Gamle Scene i Köpenhamn till och med den 3 mars.

Ännu en gång presenterar Den Kongelige Ballet ett strålande program under rubriken Dans2Go. Ett program som vänder sig både till nybörjare och garvade balettkännare och som även denna gång erbjuds
till biljettpriser mellan 200-245 danska kronor. Tre verk från tre århundraden presenteras. Traditionen
trogen presenteras alla de tre verken med fina, personliga och pedagogiska ord på vägen med både
filmer av dansare, koreografer och balettmästare Nikolaj Hübbe.
Programmet startar med Bournonvilles Konservatoriet, som vackert och enkelt visar 1800-talets härliga, men ytterst krävande dansk-franska stegskola. Det dansas fint av såväl solister som kårdansare,
och det är uppfriskande och mycket god idé att man av den anledningen har struntat i de vanliga 1800-tals balettdräkterna och istället dansar Bournonville i nutida träningskläder, ackompagnerade av piano och fiol på scenen.
Glädjande är också återsynen av Jerome Robbins raffinerade och lyriska pas de deux Other Dances (1976), där man bland annat har kunnat uppleva hur J’aime Crandall och Gregory Dean hänger sig med lätthet, elegans och stor musikalitet i den lekande och inkännande dansen till Chopins mazukor.
Modigt och spännande avslutas Dans2Go med en helt ny, stor kreation, Beginning and Ending för över tjugo dansare, koreograferat av den endast 20-årige Oliver Marcus Starpov, som själv är kårdansare i Den Kongelige Ballet.
Både till Hübberiet, i Corpus-regi och med två nationaldanser i Svanesøen har Starpov redan
visat övertygande prov på sin koreografiska talang. Hans sans för att skapa bilder, dramatik och bruka rummet effektivt kommer också fram i det nya mycket stämningsfulla men något gammeldags verket i neoklassisk
stil till musik av Max Richter, där Starpov verkar ha inspirerats av bland andra koreografer som León
& Lightfoot och MacMillan.
Andreas Kaas tolkar huvudrollen fint som den splittrade, romantiska och kärlekssökande poeten som
omgiven av kvinnogestalter får svårt att skilja mellan dröm och verklighet. Men i en stark sekvens
med endast mannliga dansare finner poeten slutligen sin identitet och frihet med hjälp av sin skyddsängel
gestaltad av Kizzy Matiakis.
Det finns många andra fina sekvenser i det stegrika verket som dock skulle ha kunnat stramas till
när det gäller omfattning och dramaturgi. Men det är vårt at tinte låta sig imponeras över detta
första stora koreografiska verk av Starpov. I gengäld är det mindre imponerande att Det Kongelige
Teater inte lyckades få färdigt ett tryckt program till premiären av Dans2Go.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser