Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 22 september 2020

Allas vår Karl-Bertil

2017-01-13

Fakta:

Namn: Karl Bertil Jonssons julafton
Författare: Tage Danielsson
Regissör: Dramatisering: Sofia Fredén Regi:Sara Cronberg
Musik: Musik och ljud: Hans Appelqvist & David Gulich
Plats: Malmö stadsteater

Snart är det julafton och mamma Rita Jonsson (Johannes Wanselow) går med dottern Ingrid (Sandra
Stojijlkovic) in på makens stora varuhus för att kolla på nya saker till julfirandet. Lilla dottern Ingrid vill plötsligt ha massor med julsaker, mamma Rita säger nej och dottern reagerar med största möjliga ilska som tar sig drastiska uttryck. Hon kastar sig ner på golvet, kroppen vibrerar, studsar, håller på att spricka av ha-galenskap, hon vill ha, vill ha, vill ha. I diametral motsats till sin bror Karl Bertil, som jobbar extra på posten under jullovet. Han som kommer att ge bort de rikas julklappar till de fattiga.
Denna scen inträffar i början av Karl Bertil Jonssons julafton på Malmö Stadsteaters stora scen Hipp inför fullsatt salong, en dramatisering av Tage Danielssons berömda novell Sagan om Karl Bertil Jonssons julafton som blivit älskad animerad film av Per Åhlin 1975 och sedan dess visad på SVT varje julafton.
Föreställningen i regi av Sara Cronberg följer relativt troget filmens version av sagan om den kritiskt tänkande skolpojken Karl Bertil (Josefin Iziamo) som är emot konsumtionssamhället trots att hans egen far, Tyko Jonsson ( Mattias Linderoth) äger ett stort varuhus i staden. Men föreställningen tar ut svängarna rejält i Tage Danielssons berättelse främst genom dynamiska fysiska uttryck- som dotterns tragikomiska vredesutbrott, och vad som liknar Verfremdung (distansering som estetiskt grepp, som tillämpades av Bertold Brech). Här finns en Berättare (Hans-Peter Edh) som kallar in rollgestalterna, dessa deklamerar mer än för dialog med varandra. Fru Rita Jonsson spelas av en kraftig manlig skådespelare( Johannes Wanselow) i kontrast till maken Tyko Jonsson (Mattias Linderoth) en smal affärsman i tight kostym som skulle platsa i Hollywoodfilmen Wall Street. Det är så långt man kan komma från Åhlins film med en patriark till pappa Tyko med sina mustascher och en söt mamma Rita som givetvis underkastar sig makens alla nycker. Här blir det snarast ett groteskt möte mellan stora frun Rita och lille maken och affärsmannen Tyko som nästan drunknar i hennes famn. Samtidigt som det är han som har den ekonomiska makten i familjen och i samhället. Mattias Linderoth skapar en intressant ambivalens i sin rollkaraktär med olika slags kroppsliga uttryck. När Karl Bertil ger sig ut på sitt besök i de fattigas kvarter träffar han många udda existenser, dock med bibehållen stolthet, även den tiggande Izabella (Elin Rask), en uppdatering till dagens situation.
Men när det senare blir dags att tillsammans med arge pappa Tyko bege sig ut på förlåt-mig-turné blir det riktig action, speciellt vid besöket hos byrådirektör H K Bergdahl, där Erik Olsson i chockrosa kostym gör en maximalt vasst porträtt på en rik arrogant direktör- En politisk-ekonomisk satir på kapitalismens företrädare, med stark mimik och fysik. Det är dessa drastiska fysiska uttryck som gör föreställningen till en tuffare saga om dagens läge med fattiga och rika, mer aktuell, dock med bibehållen humor och humanism. För alla åldrar.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser