Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 24 september 2020

Alla goda ting är Three

2016-11-17

Fakta:

Namn: Three
Koreografi: Ohad Naharin
Ensemble: Batsheva Dance Company
Plats: Dansens hus, Stockholm

Margareta Sörenson
anar ett urverk
i Batsheva Dance Company

Sakligt, men poetiskt. Mjukt, men beslutsamt. Abstrakt, men helt konkret: dans. Ett osynligt urverk tickar inuti Three, ett tredelat verk av Ohad Naharin för Batsheva Dance Company från Israel, som några få dagar gästar Dansens Hus i Stockholm. Allt stämmer i en storartad komposition dansad av utsökt personliga dansare.
Det har varit Ohad Naharins år i Sverige med gästspel av den pessimistiska Last work i Göteborg, filmen Mr. Gaga om hans liv och nu klassikern Three från 2005 som landar klockrent i nuet.
Sjutton dansare i stretchjeans, linnen och t-shirts på en tom scen. Det ser enkelt och självklart ut, men det är kompositoriskt komplicerat och krävande. Ändå ser det bara lätt ut när dansarna går från en klassisk arabesk till ett modernistisk språng. Three bjuder på en spännande timme, allvarsam men aldrig självhögtidlig, lyckligt dansant och med en knivsudd distans i bakfickan.
Den träning och rörelseskola som Ohad Naharin byggt upp, gaga-teknik, lärs idag ut på många håll i världen. En workshop i gaga kan alla pröva, en skonsam genomarbetning av kroppens alla kapaciteter utifrån dess naturliga rörelsemönster. Batsheva-dansarna är exemplariska gaga-ister och Naharins djupa ointresse för stjärnor på en scen skänker en varm känsla av kroppar och närvaro i hans verk. Att dansarna är män och kvinnor är han inte heller särskilt intresserad av (det ser man ju, som han har påpekat). Alla är de människor i färd med att tillsammans dansa livet.
Humus (jord), Bellus (vacker) och Secus (annat) heter de tre delarna i Three där Bellus inleder till Bachs Goldbergvariationer: gracilt, elegant. Sen Humus för åtta kvinnor: stramt, unisont. Och så Secus för hela kompaniet i hårt tempo med individuella koreografier infattade i en, enda och övergripande.
Vackert, uttrycksfullt, rikt, mänskligt; det är verkligen en av världens viktigaste koreografer som är på besök.

Recensionen har tidigare publicerats i Expressen, Kulturen den 16 november.

Margareta Sörenson

Fler Recensioner

Annonser