Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Dansglädje mellan liv och död

2016-11-10

Fakta:

Namn: Badke
Koreografi: Koen Augustijen, Rosalba Torres Guerro, Hildegard De Vuyst
Regissör: Regiassistent: Zeina Zarour
Musik: Soundtrack: Naser Al-Fares, redigerat av Sam Seruys, Ljud: Gert Van Hyfte
Ensemble: les ballets C de la B, Dansare: Abood Damra, Maria Dally, Ashtar Muallem, Ayman Safia, Samaa Wakeem. Hiba Harharsh, Ameer Sabra, Mohammed Samahneh, Samer Samahneh, Maali Maali Även skapad tillsammans med: Atah Katab, Salma Ataya Farah Saleh, Yazan Iweidat, Fadi Zamorroy
Plats: Dansstationen i Malmö den 8 november.
» http://www.lesballetscdela.be

Belgiska les ballets C de la B, berömt för sina allkonstverk, är inte ett danskompani i traditionell mening,utan snarare en konstnärlig plattform för koreografer och dansare. Exekutiv producent för föreställningen Badke, en dansföreställning med tio palestinska dansare med våldsam dansglädje i en mix av hip hop, streetdans, capoeira, manlig magdans med glimten i ögat, imponerande akrobatik och kollektiv kraftfull energi, tillsammans. Titeln Badke är en medveten twist med ordet ”dabke”, benämningen på den populära arabiska folkdansen som dansas vid festligheter.
Det börjar i kompakt mörker, där man hör dansarna som står längst bort på scenen
med ryggen mot publiken och rytmiskt stampar takten till livfull musik, tills hela Dansstationens teaterrum vibrerar. Vi i publiken ser inte så mycket, men hör dansarnas rörelser och intensitet.
Det påminner om öppningen av ett annat dansverk, Icon på GöteborgsOperan (premiär 21 oktober) där första akten Kodak ( med koreografi och text av Alan Lucien Oyen) börjar i poetiskt mörker över dansare på scen. Vi hör och kan ta del av dansarnas rörelser, men vi ser inte mycket. Det skulle kunna vara adekvat med verkets tema om vår tids besatthet av fotografiska bilder som Kodak (framkallade i mörkrum), men företeelsen med dans i mörker tycks vara början på en trend, ”det nya svarta” på dansscenen. Men i Badke skulle mörkret kunna vara en bild av palestinsk verklighet: elavbrott som gör att ljuset försvinner, symboliskt även hoppet, därför mörker i dubbel bemärkelse.
När ljuset återkommer blir det allt mer intensivt sprudlande dans, handklappningar, stamp. sång, visslingar, hopp, ringdans,ju mer ljus desto häftigare dans, rena rave-partyt. När mörkret återigen faller utförs dans och rörelser med mindre grad av energi. kan indikera palestinskt vardagsliv, ockupation,våld, brist på elektricitet, mat. Ett par gånger under föreställningen knyter dansarna sina händer, som en upprorisk hälsning. Det är mycket fokus på handens rörelser, flera gånger sträcker alla upp händerna med spretande fingrar, som för att avvärja hot och uttrycka rädsla, dansarna pekar mot varandra, hälsar, knäpper händerna, håller varandra i hand i ringdans i denna intensiva kollektiva dansföreställning utan en endaste sekunds paus.
En man i lång kjol dansar manlig magdans med viss humor, hoppar i spagat som en genuin can-candansös, skojar till det. Fyra kvinnliga dansare i rebellisk outfit, sex manliga dansare i traditionell kostym i en andlöst livfull never-ending dancing story mellan hopp och förtvivlan, glädje och sorg över sakernas tillstånd, transformerad till dans. Kvinnliga dansare utför expressiv performance och dans med utagerande rörelsemönster, manliga dansare mer akrobatik med osannolikt dynamiska hopp genom luften. I slutet av föreställningen när alla dansarna står längst fram på scen gör en kvinnlig dansare en gest med sin hand, som om hon håller en osynlig pistol i handen, lyfter, ”skjuter” alla, sist sig själv,faller.
En av många symboliskt politiska berättelser om liv och död i denna frenetiskt levande dansföreställning, en av årets höjdpunkter med sin livsbejakande dansglädje som aldrig vill ta slut.

Turnen via Dansnät Sverige går efter Malmö vidare till STora teater i Göteborg 10 november, Kungsbacka teater 11 november, Jönköping, Kulturhuiset Spira 13 november, Västerås Konserthus 15 november, Karlskrona Konserthusteatern 17 november och Norrlandsoperan i Umeå 19 november.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser