Dansfest med smittande livsglädje
Fakta:
Namn: Program A: Open Door, Awakening, A Case of You och Revelations.Koreografi: Judith Jamison, Ronald K. Brown, Robert Battle och Alvin Ailey
Ensemble: Alvin Ailey American Dance Theater.
Plats: Tivolis Koncertsal, Köpenhamn
Det blev en enastående flott och festlig start på Alvin Ailey Dance Theaters 15:e gästspel
på Tivolis Koncertsal i Köpenhamn. Till premiären var det inte bara det välstämda amerikanska
kompaniet, som intog scenen med sprudlande energi, livsglädje och ekvilibrism i såväl nya
koreografier som goda och välkända. De tre systrarna Dronning Margrethe, Prinsesse Benedikte
och Dronning Anne-Marie var efter pausen också med på scenen, där de överlämnade Dronning Ingrids Hæderslegat till Den Kongelige Ballets solist Andreas Kaas och jazzsångaren Sinne Eeg.
Av samma anledning kunde man denna speciella afton få uppleva Judith Jamisons vackra, sensuella och intensiva kärleksduett A Case of You (2004), som är koreograferat til Joni Mitchells sång med samma titel, dansad till live musik med Jacqueline Green och Jamar Roberts som
danspartners. Ackompanjerade av Sinne Eegs vackra stämma och Nikolaj Koppel på flygel, blev
A Case of You till en riktigt intensiv intim och stämningsmättad liten pärla.
Programmets inledande verk Ronald K. Browns Open Door från 2015, är en mycket glädjande nyhet i kompaniets repertoar. Här får man sig en riktig dansfest till livs när inte mindre än tio dansare med swing i kroppen och sublim rytmisk timing och frasering ger sig hän till afro- och latinjazz av Luis Demetrio, Arturo O’Farrill och Tito Puento i den varierade och välstrukturerade koreografin.
Mycket fint inleds kvällen med Open Door med vackra Linda Celeste Sims i ett mycket vigt
och expressivt solo, tills hon får sällskap av kompaniets charmerande och karismatiska repetitör, Matthew Rushing.
Aftonens andra nya verk, Awakening, för tolv dansare i vita unisex-kostymer, är koreograferad 2015 av kompaniets konstnärliga ledare Robert Battle. Här är det för undertecknad i högre grad de fantastiska dansarna som imponerar, än den turbulenta och rituellt präglade koreografin till John Mackeys stundtals ganska bombastiska musik. Men det råder fin energi i det såväl dystra som extatiska verket, som mot slutet ger associationer till Le Sacre du Printemps (Våroffer).
Som alltid slutar alla föreställningar i Tivoli (såväl detta A-program som gästspelets
B-program) med kompaniets kardinalverk och odödliga klassiker Alvin Aileys Revelations från 1960. Och denna kväll gick detta mästerverk som dansas till gospels och spirituals ännu en gång rakt in i hjärterötterna med sin innerlighet, livsglädje och besjälade optimism.
Fler Recensioner