Bigonzetti lämnar chefsposten vid La Scala
“Vår tids störste italienska koreograf, och en konstnär med solid klassisk grund”. Så beskrev La Scala koreografen Mauro Bigonzetti i ett pressmeddelande, när den som sedan många år tillbaka stått i ledningen för kompaniet Aterballetto den 27 januari överraskande utnämndes till chef för baletten i Milano.
Den nya chefen bemöttes emellertid med stor skepsis av balettens dansare och delar av medierna, och efter en turbulent vår har Bigonzetti nu dragit sig tillbaka från chefsposten. Officiellt sker det på grund av ryggproblem, hans läkare påstås nu ha rekommenderat långvarig sjukskrivning.
Ledaren för balettskolan vid La Scala, Fréderic Olivieri, får under tiden vara tillfällig ledare för balettensemblen. Olivieri, som tidigare har varit i ledningen för La Scala under en övergångsperiod, är utbildad vid konservatoriet i Nice och hade som dansare en karriär som solist dels vid Parisoperans Balett, dels vid Ballets de Monte Carlo.
Coup de ballet
När Machar Vaziev vid årsskiftet oväntat lämnade Italien for att överta ledningen av Bolsjoj-baletten i Moskva, tog La Scalas Sovrintendente Alexander Pereira enväldigt beslutet om att erbjuda Mauro Bigonzetti chefsjobbet.
Bigonzetti hade i december 2015 skapat en ny version av Prokofjev-baletten Askungen till La Scala. Askungen fick ett blandat mottagande av recensenterna, där bland annat kulturskribenten Graham Spicer från Gramilano skrev om Bigonzetti att han inte är någon ”äkta” koreograf: ”Han är snarare en slags intelligent skata, som stjäl steg lite här och där.” Spicer kände igen steg och sekvenser från musikalen Oliver! och filmen Seven Brides for Seven Brothers samt Ashton-aktiga karakteriseringar och en hyllning till Kylián.
Pereiras vision för La Scala-baletten var ett kompani med flera originalkreationer och flera moderna verk än ensemblens traditionella programläggning med betoning på klassiker från den internationella repertoaren. Mauro Bigonzetti är utbildad vid operabaletten i Rom, men som koreograf för Aterballetto skapade han en stor modern repertoar av teatrala och visuellt starka verk.
Intern skepsis och demonstrationer
Utnämningen av koreografen som balettchef blev emellertid mottagen med stor intern skepsis på La Scala. En medlem av kompaniet förklarade 27 januari anonymt för La Repubblicas Teresa Monestiroli, att inställningen bland dansarna var, att man till skillnad från Pereira önskade ”en person med en mer klassisk bakgrund och mer erfarenheter av att leda ett stort kompani som La Scala.”
Kulturkommentator Graham Spicer från gramilano.com påpekade i samband med utnämningen att ”La Scala är det enda balettkompani i världsklass i Italien, och att man inte kan äventyra det på grund av ett par administratörers infall; folk som efter några år reser vidare till andra jobb. Den här sortens utnämning innebär ett enormt ansvar för kompaniets framtid, och framtiden för de människor som arbetar i det; unga dansare, som har tränat i många år för att nå den ovanliga nivå, som gör det möjligt för dem att bemästra de svåraste baletter i den klassiska repertoaren. Var kan man bättre presentera dessa verk än på en hävdvunnen scen som La Scalas? Dansarna och teatern får inte svikas.
Alexander Meinertz
Fler Nyheter