Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 21 september 2020

Hackordning i Ankdammen

2016-09-12

Fakta:

Namn: Ugly Douglas (från 9 år)
Koreografi: Mark Philip
Musik: Turkman Souljah aka Lawand Othman
Ensemble: Uppercut Danseteater
Plats: Dansekapellet, Köpenhamn.
» http://www.uppercutdance.dk

Fyra friska fantaster från Uppercut Danseteater gör en fri fantasi kring Den grymme ælling (Den fula ankungen) i Mark Philips dynamiska break- och hip hop-koreografi.
En stor gul uppblåsbar ankunge välkomnar publiken redan när den går in i Dansekapellets teatersalong. För vi ska ju ställa in oss på att Uppercut Danseteaters nya skol- och familjeföreställning Ugly Douglas är en fri tolkning av H.C. Andersens Den grimme ælling, på samma sätt som dansföreställningens titel finurligt leker med sagans engelska titel, The Ugly Duckling.
Den stora gula plast-ankan är också det närmaste vi kommer en naturalistisk bild av en ankunge. För på scenen i Ugly Douglas är det fyra friske fantaster i jeans, t-shirts, skjortor och sneakers, som behändigt och lekande lätt utvecklar en blandning av break, hip hop, modern dans och fysisk teater i koreografi av Mark Philip. De fyra härliga dansarna intar omväxlande rollen som Den fula kungen i killgruppen.
Först är det den ekvilibristiska breakdansaren Lukas Larsen, som även är en fantastisk mimare, som med sin fumliga attityd blir till ett lätt offer för de andras chikanerande förlöjligande. Sen blir han själv en del av den mobbande gruppen på tre som knuffar, brottar ner och kastar sig över den skickliga och mångsidiga moderna dansaren Raphaël Ferdinand Eder-Kastling. Och som klickens två smarta grabbar upplever vi breakdanseren Faith Berber och hip hopperen Luc Boris André i härliga steg och vrickande på höfterna till DJ Turkman Souljahs alias Lawand Othmans eleganta technorytmer.
På det hela taget är Turkman Souljahs musik och ljud en viktig del av föreställningen. Skojiga elektroniska ljud kan elektrifiera kropparna likt utifrån styrande element, som emellanåt får dansarna att likna tecknade serier. Här finns också paralleller till ”Snupserne” från föreställningen Bamse og kylling, när dansarna knycker skor från varandra och från publiken.
Det är dogck i högre grad de skickliga och charmerande dansarna än berättelsen som fascinerar i ”Ugly Douglas”. Men en betydelsefull poäng i föreställningen är naturligtvis att alla, även den fula ankungen besitter potentialen att utvecklas till en vacker svan. I Ugly Duckling symboliseras svanen av dansarna i vita skjortor og sneakers, som till slut hittar fram till balansen i ankdammens hackordning och fortsätter vidre som vänner.
Som Mark Philip säger i sin introduktion till publiken, handlar föreställningen om att kunna med att acceptera sig själv.

Spelas till och med 17 september.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser