Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 05 december 2020

En konsthistorisk lektion i Boschs måleri

2016-09-12

Fakta:

Namn: Bosch’ drøm
Författare: Ide och koncept: Samuel Tétreault, Martin Tulinius och Ange Potier
Regissör: Samuel Tétreault
Musik: Janus Jensen
Ensemble: Les 7 Doigts med artisterne Hélloïse Bourgeois, Sunniva Løvland Byvard, Evelyne Lamontagne, Jorge Petit, Mattias Umaerus och William Underwood, Dramaturg: Simon Boberg, Video, visuell design och kostumer: Ange Potier
Plats: Republique, Köpenhamn
» http://republique.dk/dk/forestillinger/bosch-droem/

En man ligger for döden, men det är inte ljusa och vänliga änglar, som står färdiga att hämta ner honom till dödsriket, när han ligger helt stilla och hans allra sista krafter verkar ebba ut myllrar det ur mörkret fram märkliga, ohyggliga väsen som är beredda att ta hand om honom. När sen den döende hostar till och lever upp en smula igen, drar sig demonerna tillbaka i skydd av mörkret. Denna fascinerande scen under balanserandet mellan liv och död inleder föreställningen Bosch’ drøm på Republique i Köpenhamn. Teatern uppmärksammar att det är 500 år sedan Hieronymus Boschs död med en överdådig nycirskusföreställning, som tar med publiken rakt in i målningen Lustarnas trädgård, en triptyk skapad av Hieronymus Bosch under tiden mellan 1490 och 1510. Ett mycket särpräglat konstverk som handlar om liv och död, himmelrike och helvete, gott och ont, synd och oskuld.
Fransk-argentinske Ange Potier har förmodligen skapat en av de mest originella och fantastiska scenografier, som hitintills har visats på en dansk scen. Film, videoprojektioner, ljusdesign, rök och helt vanlig rekvisita skapar tillsammans ett magiskt rum fyllt av de människor, djur och groteska skapelser som befolkar Hieronymus Bosch’ dystopiska mästerverk Lustarnas trädgård. Ett märkligt myller av spöken som vi också finner i medeltida kalkmålningar i nordiska stenkyrkor. Denna sammansatta scenografi i lager på lager skapar ett rum, som i det närmaste suger in publiken i Lustarnas trädgård, med paradiset och helvetet samt ett jordiskt liv fyllt av skräckscener och perversiteter.
Den kanadensiska nycirkusregissören Samuel Tétreault tidigare verksam i Cirque du Soleil har skapat en flott, bildpoetisk föreställning, där han på ett föredömligt sätt lyckas integrera de akrobatiska artistnumren. När ett stort hjul faller av en vagn i videoscenografin trillar det fysiskt ud på scenen och blir till ett redskap för en artist i cirkusdisciplinen cyrhjul. Det vill säga en stor ring, som akrobaten kan balansera i och snurra runt i. Och när Sankte Peters nycklar dinglar på himlen blir nyckelringen till ett redskap för två artisters sensuella luftakrobatik.
Alla de sex artisterna kan sno och vrida sin smidiga kroppar i helt otroliga ställningar stillinger, så de fuldstændigt liknar Hieronymus Bosch’ förvridna gestalter. En handstående-artist vrider sin kropp, så att hon liknar den typ av missfoster, som bara Hieronymus Bosch’ kan hitta på. Det är framstående nycirkus med enastående akrobatiska prestationer.
Men Bosch’ drøm är inte bara fabulerande bildepoesi, föreställningen har också en handling med kulturhistoriska inslag. I föreställningens ramhandling är det en nutida konstprofessor, som håller en föreläsning om Hieronymus Bosch med anledning av 500 års-jubileet. Han förbereder sig, fördjupar sig, analyserar och utvecklar perspektiven. Han påpekar, att Salvador Dalí var inspirerad av Hieronymus Bosch, och plötsligt är vi tack vare den äventyrliga scenografin tillsammans med Salvador Dalí på besök på Museo del Prado i Madrid, där han upptäcker Lustarnas trädgård. Även Jim Morrison från The Doors lät sig inspireras av Hieronymus Bosch, berättar professoren, och snart förvandlas scenen till en psykedelisk färgorgie med The Doors-hits som Light My Fire och Whiskey Bar. Känslan av tid och plats upphävs innan, Boschs triptyk stängs. Den sceniska avslutningen visar jordens skapelse, som pryder Boschs Triptyk Lustarnas trädgård på utsidan av triptykens öppningsbara luckor.
Bosch’ drøm är en modern föreställning för hela familen, med undantag för de minsta barnen. Alla får både bildning och estetisk upplevelse att glädjas åt. Publiken i Holland och Australien dit föreställningen går på turné, kommer att kunna glädja sig åt Samuel Tétreault och Ange Potier enastående bildmagi.

Föreställningen spelas till och med 17. september.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser