Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 21 oktober 2020

Direkt från konfliktscenerna

2016-08-29

Fakta:

Namn: Archive
Koreografi: Arkadi Zaides
Filmare: B'Tselems dokumentära material
Plats: Göteborg Dans och teaterfestival/Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet
» http://www.festival.goteborg.se/

Hur kan konsten förhålla sig till konflikter och våld? Koreografen Arkadi Zaides väljer att stiga rätt in i en affekterad härd: Västbanken. Zaides bor och verkar i Tel Aviv och utgår i föreställningen Archive från arkivet hos den israeliska människorättsorganisationen B’Tselem. Organisationen har försett palestinier bosatta i konfliktområden med videokameror. Människor dokumenterar sin vardag, som präglas av våld.
Zaides projicerar en rad klipp på en stor skärm. Först suddiga, darriga intryck av himmel och jord. Amatörhänder håller kameran och försöker hitta fokus. De skärrade rösterna berättar mer än bilderna.
Men snart blir de stadigare. Och befolkade. Alla vi ser är israeler, berättar Zaides i sin korta introduktion. Klipp efter klipp visar bosättare som demonstrerar och går till angrepp, mot olivträd, byggnader, människor. Vuxna och barn. Alla ansikten är pixlade. Det är bilder som vi känner igen från otaliga nyhetssändningar. Och ändå inte. Flimret, de flåsande, spända rösterna kommer från människorna mitt i, långt från världspolitiska proklamationer. Det är sällan rafflande attacker, men en aldrig sinande ström av våld.
Försiktigt tar Arkadi Zaides plats i bilderna. Han fångar upp en rörelse som finns där. Provar, följer den på scen. Upprepar. En utsträckt hand, ben i beredskapsställning. Den nedbrottade kroppen i motståndskamp. Med sin koreografi lyfter han fram människan i våldet. Kroppen.
Det dubbla perspektivet, dansaren och filmbilderna, skapar en stark effekt. Det är skickligt gjort, den levande dansaren på scen brukar ha svårt att hävda sig mot suget i stora, rörliga bilder, men här smälter de samman.
Ännu en insikt skapar Zaides när han stänger av projektorn och bara visar oss rörelserna. De kunde lika gärna vara vardagsrörelser, övningar i olika sporter eller oskyldig lek. En smidig människa som rör sig i rummet. Var sker övergången till våld?
I videoklippen sker det mesta i långsamt tempo. När de maskerade männen samlas inför en attack finns det gott om rådrum. Hur skulle ett samtal kunna uppstå, ett resonemang om att kanske hejda sig? Innan den första stenen kastas.
Med Archive gör Arkadi Zaides konflikten kännbar, försätter även min kropp i helspänn.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten 25 augusti 2016

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser