Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Dans för världen

2016-08-29

Fakta:

Namn: Last Work
Koreografi: Ohad Naharin
Ensemble: Batsheva Dance Compny
Plats: Göteborg Dans & Teater
» http://www.festival.goteborg.se/

Något verk är alltid det senaste, och kanske Last Work bara ska förstås så. Men med filmen om Ohad Naharin, Mr. Gaga, i färskt minne och den alltmer komplexa bilden av en stark kritiker av den israeliska regimen, trycker ett hot i verkets titel. Hur länge kan man fortsätta att vara öppet kritisk, diskuterande och frihetligt sinnad i denna värld?
Slutet av Last Work är det mest politiska jag sett av koreografen Naharin. Den aggressivitet som funnits latent i tidigare verk har övergått i uppgivenhet och verkets slut är tydligt och nedslående. En mikrofon fjättras av avspärrningstejp medan en man frenetiskt putsar ett automatvapen, tejpen rullas ut och virar in alla dansarna så att de sitter fastlåsta i ett glest kollektiv. Den dansare som genom hela föreställningens 70 minuter sprungit på ett löpband i fonden får en vit fana i sin hand – han lär aldrig nå ett mål. Nyss svängde alla dansarna runt i jublande ringdans, och så pang, slut.
Naharins fokus är hela det dansande kollektivet i Batsheva Dance Company, israeliskt och hemmahörande i Tel Aviv, men ständigt på resa och kosmopolitiskt sammansatt. Man eller kvinna är för denna dansstil mindre intressant, här dansar världen, en och alla.
Den teknik som Ohad Naharin utarbetat, gaga, och som nu undervisas överallt i dansvärlden, är mjuk och yogainspirerad. Hans dansare är utsökt skickliga, böjliga, lätta, tydliga, starka, fullfjädrade gaga-ister. Deras individuella stil och avtryck är personliga, ändå smälter de samman om och om igen som grupp.
Naharin är en av världens mest uppburna koreografer och denna höst är han trefalt aktuell i Sverige med detta gästspel, med filmen Mr. Gaga som visas på biograf i höst och ett gästspel på Dansens Hus i Stockholm med verket Three – en makalös dansmekanism där inget tycks kunna falera.
Perfektion och teknik, men också hjärta, poesi och etik. Last work är bästa tänkbara avslut på Göteborg Dans & Teater.

Texten är tidigare publicerad i Expressen den 28 augusti.

Margareta Sörenson

Fler Recensioner

Annonser